Nejlepší stolní hry všech dob
Po horkých letních dnech se nám opět nečekaně rychle, ale zároveň neúprosně a nezadržitelně, blíží podzimní a poté i zimní dny. Nastává tedy doba, kdy se přece jen venku nedá dělat tolik aktivit jako za hezkého počasí. Co ale dělat během dlouhých deštivých večerů? Odpověď je jednoduchá – celou rodinu najednou dokážou velmi efektivně zabavit oblíbené stolní hry. Pokud nevíte, co hrát, přečtěte si následující článek, ve kterém vám představíme 10 nejlepších stolních her všech dob, a získejte nějakou inspiraci.
Stolní společenské hry: Porovnání nejlepších deskových a stolních her podle hodnocení, testů a recenzí zákazníků
V tomto srovnání jsme pro vás vybrali 10 nejlepších stolních společenských her. Jak jsme tyto společenské hry vybírali? Vybrali jsme je podle hodnocení a dostupných recenzí uživatelů a zákazníků. Tyto deskové hry jsme následně seřadili do přehledné tabulky. Tyto produkty si můžete následně seřadit podle vašich preferencí. Pokud vás například zajímá nízká cena, můžete si seřadit společenské stolní hry podle orientační ceny s DPH a vybrat si tak nejlevnější, nejprodávanější a zároveň nejlepší stolní hry.
Název | Vzhled | Typ | Počet hráču | Výrobce | Délka hry | Orientační cena (s DPH) | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Albi Karak | Strategické | 2 až 5 | Albi | 45 min | 775 | Zobrazit v obchodech | |
Dobble Harry Potter | Postřehové | 2 až 8 | Asmodee | 15 min | 351 | Zobrazit v obchodech | |
Mattel Scrabble original | Postřehové | 2 až 4 | Mattel | 569 | Zobrazit v obchodech | ||
Hasbro Monopoly | Strategické | 2 až 6 | Hasbro | 529 | Zobrazit v obchodech | ||
ADC Blackfire Sonic a parťáci | Strategické | 2 až 4 | ADC Blackfire | 20 min | 649 | Zobrazit v obchodech | |
Ravensburger Minecraft | Strategické | 2 až 4 | Ravensburger | 30 min | 828 | Zobrazit v obchodech | |
ADC Blackfire Star Wars Vnější okraj | Strategické | 1 až 4 | ADC Blackfire | 150 min | 1439 | Zobrazit v obchodech | |
CMON Marvel United | Kooperativní | 1 až 4 | ADC Blackfire | 40 min | 1053 | Zobrazit v obchodech | |
Dino Dostihy a sázky Original | Rodinné | 2 až 6 | Dino | 60 min | 399 | Zobrazit v obchodech | |
Ravensburger Labyrinth Pokémon | Strategické | 2 až 4 | Ravensburger | 20 min | 717 | Zobrazit v obchodech |
Monopoly
Monopoly jsou již teď nesmrtelnou klasikou. Ve hře budete obchodovat s nemovitostmi nebo je pronajímat a vydělávat peníze. Cílem je vydělat co nejvíc, ale hlavně nezbankrotovat. Během hry si ale můžete také vzít v bance hypotéku nebo se dokonce octnout ve vězení. Monopoly prostě zabaví celou rodinu.
Příprava hry
Na začátku musíte určit bankéře. Tento hráč poté bude dohlížet na činnost banky – ta u sebe drží veškeré volné jmění (peníze i vlastnické karty), vyplácí prémie, vybírá pokuty, draží nemovitosti, poskytuje hypotéky. Bez ní by se hra neobešla. Bankéř musí být férový hráč, který bude mít své herní finance oddělené od těch bankovních.
Poté zamíchejte a připravte na hrací plán lícem dolů hromádky karet Pokladna a Šance. Připravte hráčské žetony na start.
Cíl hry
Cílem je dostat protihráče do bankrotu a být tím jediným hráčem, který nezbankrotoval. K bankrotu ostatní hráče přivedete tím, že budete kupovat nemovitosti, načež budete od těch hráčů, kteří se na vašich políčkách zastaví, vybírat nájemné. Jeho výši můžete dále zvyšovat tím, že budete na svých pozemcích stavět domy a hotely.
Průběh hry
Do začátku hry všichni hráči obdrží stejný finanční obnos. Poté hru začíná ten hráč, který na 2 kostkách hodí nejvyšší číslo. Poté, co hra odstartuje a hráč hodí, vždy svůj žeton posune o tolik políček, kolik je součet hodu na jeho kostkách. Dále pak hráč jedná podle toho, na jaké pole skočil.
- Pokud stojí na pozemku, který nikdo nevlastní, může ho koupit. Pozemky nakupujte tak, abyste měli celé skupiny nemovitostí. Poté budete vybírat vyšší nájemné.
- Pokud stojí na pozemku, který již někdo vlastní, zaplatí mu příslušné nájemné.
- Pokud stojí na Šanci nebo Pokladně, vezme si příslušnou kartu a splní daný úkol.
- Pokud stojí na políčku Daň, uhradí bance daně.
- Pokud stojí na políčku Vězení, hráč stojí do té doby, než se z vězení vykoupí nebo uplyne jeho trest.
Konec hry
Pokud nemáte jak zaplatit své dluhy, prodejte své budovy bance nebo si na ně vezměte hypotéku. Pokud i poté dlužíte, zbankrotovali jste a hra pro vás skončila. Celá hra končí ve chvíli, kdy zůstane pouze poslední hráč, který ještě nezbankrotoval.
Pravidla stručně
- hra, ve které obchodujete s nemovitostmi
- cílem je nashromáždit co největší jmění
- hráč, který už nemůže platit své dluhy, zbankrotoval a opouští hru
- vítězí ten hráč, který jako poslední ve hře nezbankrotoval
Dostihy a sázky
V této hře si do své stáje budete kupovat dostihové koně a budovat tak úspěšný dostihový tým. Kromě toho se zde setkáte také se sázkami. Vašim cílem bude nashromáždit co největší majetek.
Příprava hry
Stejně jako v případě hry Monopoly si nejdříve určíte férového bankéře. Ten bude dohlížet na veškerou činnost a jmění banky a bude jí držet odděleně od svých herních financí.
Každý hráč dostane do začátku 30 000 dostihových korun. Zamícháte a připravíte si hromádky karet Náhoda a Finance. Každý hráč připraví svou figurku na pole Start. Hru vždy zahajuje úvodním tahem bankéř.
Cíl hry
Cílem je dostat ostatní hráče do situace, kdy již nebudou mít čím zaplatit jejich dluhy. Toho dosáhnete tak, že vybudujete velké stáje a své koně budete stavět do dostihů, za což následně můžete vybírat peníze. Pokud hráč už nemá čím svůj dluh uhradit, odstupuje ze hry. Vítězem je ten hráč, který zůstane poslední ve hře. V případě, že chcete hrát kratší hru, lze se domluvit na časovém limitu. Po jeho uplynutí vítězí hráč, který nashromáždil největší majetek.
Průběh hry
Hráči se posouvají dopředu podle jejich hodů kostkou. Základním prvkem hry je pak nákup koní na herním plánu. Koně stejné barvy tvoří stáj. Cílem je nakoupit takové koně, aby hráč vlastnil celou stáj. Teprve poté může své koně stavět do dostihů a vybírat za to od jiných hráčů peníze v případě, že se na jeho políčku zastaví.
Do dostihů se koně staví tak, že se na jejich kartu přikoupí příslušný žeton. S vyšším počtem žetonů je hráč oprávněný vybírat vyšší výhry z dostihů od ostatních hráčů.
Kromě koní může hráč nakupovat také políčka Trenér, Stáje nebo Přeprava. Čím víc jich má, tím víc peněz za ně od ostatních hráčů vybírá.
Pokud hráč po hodě kostkou zastaví na políčku Náhoda nebo Finance, vezme si z hromádky příslušnou kartu a splní daný úkol.
Hráči mohou mezi sebou se svými koni libovolně obchodovat. V případě, že před vašim hodem hrozí riziko, že skončíte na políčku soupeřovy stáje a budete platit, můžete si na tuto stáj vsadit. Pokud na ní opravdu zastavíte, vyberete od majitele desetinásobek sázky. Pokud na políčku nezastavíte, sázka zůstává majiteli stáje.
Konec hry
Hra končí ve chvíli, kdy ostatní stáje zkrachovaly a ve hře zůstal pouze poslední hráč.
Pravidla stručně
- hráči nakupují koně a stáje a poté je staví do dostihů
- cílem je nashromáždit co nejvíc majetku
- hráč, který nemá jak uhradit své dluhy, ve hře končí
- vítězí hráč, jehož stáje se jako jediné dokázaly vyhnout bankrotu
Bang!
Ve hře Bang! se zničehonic octnete na Divokém západě. Podle toho, jakou postavu budete představovat, budete buď chtít pochytat zločince, nebo naopak jako zločinec budete chtít zabít šerifa. Každá postava má ve hře také svou specifickou speciální schopnost, kterou nikdy nelze měnit.
Příprava hry
Každý hráč si vylosuje svou postavu. Může se stát šerifem, banditou, odpadlíkem nebo šerifovým pomocníkem. Svou identitu po losování odhalí pouze šerif.
Poté si každý vylosuje také kartu postavy. Ta určí, jakou herní postavu bude hráč představovat a jakou bude mít speciální schopnost. Tato karta určuje také počet životů hráče (šerif má vždy o jeden život navíc, než má uvedeno na kartě).
Kolik má hráč životů, tolik hracích karet najednou může držet v ruce. Tyto karty se rozdají a ze zbylých se vytvoří lízací balíček.
Cíl hry
Váš cíl se odvíjí podle toho, jaká jste postava. Šerif chce pozabíjet bandity a odpadlíky, ti ho musí zabít dříve, než on dostane je, pomocníci pomáhají šerifovi, a odpadlík je sám proti všem.
Průběh hry
Začíná vždy šerif. Hráč si z hromádky vezme 2 hrací karty. Poté můžete libovolně zahrát své hrací karty, které drží. Musí se vždy řídit jejich charakterem. Poté, co zahraje jeho plánovaný tah, odhodí zbylé karty, které mu na ruce přebývají. Držet může pouze tolik karet, kolik má aktuálně životů.
Hlavní pointou hry je snažit se ubírat životy protihráčům. Toho dosáhnete pomocí hrací karty Bang!, na protihráče s ní totiž můžete střílet. Hrací karta Vedle! pak slouží k odklonění výstřelu, který míří na vás. Hrací karta Pivo vám vrací jeden život.
Střílet můžete ale pouze na hráče, které máte v dostřelu (po pravici nebo levici). Jak postupně vypadávají hráči, vzdálenost mezi hráči se snižuje a můžete střílet i na jiné hráče. Pokud ale chcete střílet na hráče na větší vzdálenost (na hráče, kterého nemáte vedle sebe), potřebujete k tomu speciální modrou kartu některé z lepších zbraní.
Ve chvíli, kdy hráč ztratí jeho poslední život, vypadává ze hry.
Konec hry
Bandité vyhrávají, pokud se jim povede zabít šerifa. Šerif a jeho pomocníci vítězí, pokud pobijí všechny bandity a odpadlíka. Odpadlík vyhrává pouze v případě, že je zabil všechny.
Pravidla stručně
- na Divokém západě si vzájemně jdou po krku šerif a bandité
- postava, ze kterou hrajete, určuje vaše speciální schopnosti
- cílem je vzít protihráčům všechny jejich životy
- vítězí ten hráč nebo hráči, kterým se povedlo splnit jejich cíl – šerif chce zabít bandity a odpadlíka, bandité vítězí v případě, že se jim povede zabít šerifa dříve, než on dostane je
Activity
Activity je hra, která dokáže podpořit kreativitu a tvořivost celé rodiny. Jejím principem je vysvětlení pojmů pomocí slov, kresby nebo pantomimy druhé straně, která musí uhodnout, o jaký pojem se jedná.
Příprava hry
Hráči se rozdělí do týmů, ty postaví své figurky na start. Na herní plán se připraví jednotlivé zamíchané balíčky hracích karet. Každý si připraví také tužku a papír, aby v průběhu hry mohl kreslit.
Cíl hry
Cílem hry je vysvětlit, nakreslit nebo pantomimicky ukázat svému týmu vysvětlovaný pojem tak, aby ho ostatní hráči uhodli, a váš tým se mohl posunout na herním plánu dopředu. Potřebné je dostat se až do cílového pole.
Průběh hry
Domluvíte se, který tým začíná. Tento tým si vybere hráče (v dalších tazích se hráči v rámci týmu v předvádění už střídají), který zahájí hru tím, že si vybere jeden ze tří balíčků karet a vezme si z něho horní kartu. Poté bude muset svému týmu vysvětlovat libovolný pojem na kartě (to platí pouze pro první tah každého týmu – poté, co už týmy nestojí na startu, ale na konkrétním políčku, právě barva tohoto políčka určuje to, jaký pojem bude hráč vysvětlovat).
Hráč má limit, který určují přesýpací hodiny, který využije k tomu, aby svému týmu vysvětlil, nakreslil nebo pantomimicky předvedl požadovaný pojem. Zda bude kreslit, vysvětlovat nebo předvádět vždy určuje průběh hry. Pokud jeho tým uhodne, co jim chtěl říct, může se figurka tohoto týmu posunout o tolik polí, kolik je uvedeno na kartě, ze které hráč vysvětloval. Pokud bude tým neúspěšný, zůstává na místě.
Konec hry
Hra končí ve chvíli, kdy se jeden z týmů propracuje celým herním plánem až do cílového pole. Tento tým se stává vítězem.
Pravidla stručně
- hráči se rozdělí do týmů
- mezi sebou si vysvětlují, kreslí nebo předvádí požadované pojmy
- jejich cílem je tyto pojmy uhodnout
- pokud jsou úspěšní, posunují se herním plánem vpřed
- vítězí ten tým, který se jako první dostane na cílové pole
Pandemic
V této hře se budete snažit zachránit svět před smrtícími pandemiemi. Pokud nestihnete včas vyvinout léky na 4 smrtelné nemoci, pandemie postupně zachvátí světová města a infekce se bude šířit.
Příprava hry
Vedle herního plánu připravte výzkumné stanice a kostičky nemocí. Jedna výzkumná stanice se umístí na herní plán na pole Atlanta. Na počítadlo pandemie připravte na pole 0 žeton pandemie. Stejně tak na stupnici infekce připravte žeton infekce. Připravte karty infekce, odeberte první 3 karty a na příslušná města podle karet položte 3 kostičky nemocí příslušných barev. Poté vezměte další 3 karty a do příslušných měst umístěte 2 kostičky nemocí. Poté opět postup zopakujte, do měst už umístěte ale pouze po jedné kostičce nemocí.
Poté si každý hráč vezme kartu role a příslušnou figurku. Postaví jí na Atlantu. Následně zamíchejte a hráčům rozdejte karty měst a událostí.
Karty, které zbydou, se zamíchají s kartami epidemií a vytvoří se doplňovací balíček. Poté si hráči prohlédnou, jaké karty dostali – začíná ten hráč, který má v ruce kartu s nejvyšším počtem obyvatel.
Cíl hry
Cílem hry je vyvinou léky na všechny 4 smrtelné nemoci a zachránit tak svět před zkázou.
Průběh hry
Tah hráče je složen z provedení 4 různých akcí, dobrání 2 karet a šíření infekce. V závislosti na tom, jaké vlastníte hrací karty, můžete provádět nejrůznější akce – přesouvat se do jiných měst, stavět výzkumné stanice, léčit nemocné, předávat své zkušenosti ostatním hráčům, a nakonec také vyvíjet léky (k tomu však potřebujete stát na městě s výzkumnou stanicí a vlastnit 5 karet měst ve stejné barvě, které musíte odložit). Od tohoto okamžiku bude nemoc, která v příslušném městě řádí, vyléčitelná.
Tah se ukončuje šířením infekce (ta se vždy šíří o tolik, kolik zrovna udává její stupnice – stupnice se zase posouvá podle vytažených karet epidemie). Podle odkrytých karet infekce se pak nadále zhoršuje pandemie v postižených městech (hráč do měst přidá příslušné kostičky – pokud přidá čtvrtou, pandemie zasáhla město naplno a počítadlo pandemií se posune o 1 pole). Poté je na tahu další hráč. Hráči se v boji proti pandemiím mohou spolu libovolně radit, o definitivním rozhodnutí ale rozhoduje pouze hráč, který je zrovna na tahu.
Konec hry
Pokud stihnete vyvinout 4 léky na smrtelné nemoci předtím, než se počítadlo pandemií dostane na smrtící úroveň, zvítězili jste. Všichni hráči bojují proti pandemii společně. Pokud se naopak počítadlo na konec přece dostane, boj se smrtelní nemocí jste prohráli.
Pravidla stručně
- všichni hráči spolu bojují proti smrtelným nemocím
- snaží se vyvinout léky na všechny nemoci dříve, než pandemie zasáhne celý svět
- čím déle trvá vyvíjet léky, tím rychleji se šíří infekce a panika díky narůstajícímu počítadlu pandemií také rychle narůstá
- pokud stihnete vyvinout léky včas, všichni jste společně vyhráli (pokud však počítadlo pandemií dojde až na jeho konec, boj se světovou pandemií jste všichni prohráli)
Člověče, nezlob se
V našem seznamu nejlepších stolních her nesmí chybět ani legendární klasika mezi deskovými hrami – Člověče, nezlob se.
Příprava hry
Po rozložení herního plánu si hráči připraví 4 figurky stejné barvy na svá domovská stanoviště odpovídající barvy.
Cíl hry
Cílem hry je projít celým herním plánem se všemi svými 4 figurkami a dostat je všechny do svého domečku (4 speciální políčka nedaleko vašeho domovského stanoviště) jako první z hráčů.
Průběh hry
Kdo zvítězí v úvodním hodu kostkou (hodí nejvyšší číslo), začíná. Má 3 hody kostkou a pokouší se hodit šestku – po úspěšném hodu může na startovní pole vyložit jednu ze svých figurek. 3 hody má každý hráč pouze do doby, než vyloží první ze svých figurek. Poté už hází vždy jen jednou. Figurky se posouvají dopředu vždy podle příslušného hodu a počtu polí.
Pokud hráč během hry hodí další šestku, může vyložit další ze svých figurek. Pokud má ve hře už všechny, svůj hod dále sčítává a může posunovat vybranou figurku o víc polí.
Při přesunu figurky mohou nastat 2 situace – buď figurka všechny figurky, které má cestou, překročí, a zastaví se na volném poli. V tom případě zůstávají překročené figurky ve hře. Pokud se však zastaví na poli, na kterém již stojí figurka protihráče, vyhodí jí a pošle zpátky do domovského stanoviště. Hráč, kterému byla tato figurka vyhozena, jí může vrátit do hry až poté, co opět hodí šestku.
Pokud se vaše figurka dostane do těsné blízkosti domečku, musíte na to, abyste do něho s figurkou mohli vejít, hodit přesně požadovaný počet bodů. Pokud se vám to povede, můžete vstoupit. Pokud se vám to nepovede, můžete hrát s jinou vaší figurkou, která je už ve hře. Pokud žádnou další figurku ve hře nemáte, nijak se neposouváte a tah pro vás končí. Pokud na to máte v domečku místo, můžete po hodu o odpovídající počet políček posunovat také figurky, které již v domečku jsou.
Domeček je vašim cílem. V něm už jsou figurky v bezpečí a nemohou být ze hry vyhozeny.
Konec hry
Vítězem hry se stává hráč, který do svého domečku dostane všechny své figurky jako první. Poté hra pokračuje dál, než se tam dostanou i ostatní hráči. Hra končí až ve chvíli, kdy je mimo domeček pouze jediný z hráčů. Tento hráč prohrává.
Pravidla stručně
- hráči se snaží dostat postupně do hry všechny své figurky
- jak prochází hracím plánem, vyhazují figurky ostatním hráčům, čímž před nimi získávají výhodu
- jakmile se figurka hráče dostane do domečku, je chráněná a už jí nelze vyhodit
- cílem je dostat všechny své figurky do domečku jako první, a stát se tak vítězem hry
Scrabble
Velmi oblíbenou hrou, ve které si díky hře se slovíčky může rozvíjet svou kreativitu celá rodina, je deskovka Scrabble.
Příprava hry
Na začátku se losují písmena – kdo si vylosuje takové písmeno, které je v abecedě nejblíže písmenu A, hru svým tahem začíná. Předtím si však ještě každý hráč vylosuje 7 žetonů s písmeny a uloží si je do svého zásobníku.
Cíl hry
Cílem ve hře Scrabble je skládání slov z písmen, která máte v zásobníku. Za složená slova získáváte bodové ohodnocení.
Průběh hry
První hráč začíná tím, že ze svých písmen složí slovo a položí ho na hrací plán tak, aby jedno z jeho písmen leželo na růžovém středovém poli. Poté při pokládání nových písmen a slov na herní plán dalšími hráči platí již přísnější pravidla.
Pokládaná písmena musí sousedit s nějakým písmenem, které již na hracím plánu předtím leželo. Všechna písmena musí ležet v řádku nebo sloupci a musí být čitelná zleva doprava nebo shora dolů. Musí vytvořit slovo. Tam, kde se slova zboku budou dotýkat jiná písmena, musí také vznikat smysluplná slova.
Slova lze vytvářet přidáváním písmen k již existujícím slovům, umísťováním písmen kolmo k jinému slovu tak, že se využije jedno z písmen již existujícího slova, nebo položením celého nového slova. Pokud však takové slovo bude sousedit s nějakými jinými písmeny, musí s nimi také tvořit smysluplná slova.
Pokud hráč dokáže splnit tyto podmínky, může ve svém tahu položit na hrací plán slovo. Poté si vylosuje tolik nových písmen, kolik jich použil na tvorbu slova. Každý hráč vždy musí mít v zásobníku 7 žetonů s písmeny.
Za úspěšně položené slovo si hráč připíše odpovídající bodové ohodnocení. To je uvedeno na každém písmenu a podle náročnosti písmen se také liší. Bodové ohodnocení hráče za vytvořené slovo je tedy součtem bodů písmen, která při vytváření slova použil. Své bodové ohodnocení může hráč zvyšovat tím, že bude svá slova umisťovat na prémiová pole, která bodové ohodnocení za položené slovo násobí.
Pokud hráč ale slovo z písmen v jeho zásobníku při svém tahu vytvořit nedokáže, může si namísto vytváření slova zaměnit libovolný počet svých písmen. Ze zásobníku odstraní písmena, která už nechce, a vylosuje si z pytlíčku písmena nová. Písmena, kterých se vzdal, poté zamíchá mezi ostatní do pytlíčku. Hráč se kromě toho může také svého tahu vzdát tím, že řekne pass. Poté pokračuje ve svém tahu další hráč.
Konec hry
Hráči postupně tahají z pytlíčku žetony s písmeny. Tahat se z něho ale nesmí, pokud je v pytlíčku méně než 7 žetonů. Hra skončí ve chvíli, kdy některý z hráčů použije všechna písmena ze svého zásobníku, přičemž v pytlíčku už bude méně než 7 žetonů, a on si tak nebude moci vylosovat písmena nová. Hráči si spočítají body. Těm hráčům, kterým zbyla v zásobníku písmena, se jejich skóre sníží o hodnotu těchto písmen. Vyhrává hráč s nejvyšším výsledným počtem bodů.
Pravidla stručně
- hráči z žetonů písmen na herním plánu vytváří různá slova
- každé použité písmeno má své bodové ohodnocení
- hráči si za svá slova připisují součet bodového ohodnocení jednotlivých použitých písmen
- prémiová pole hodnotu vytvořených slov znásobují
- pokud počet žetonů s písmeny v balíčku klesne pod 7, nelze už z něho tahat nová písmena
- jakmile poté některý z hráčů použije všechna svá písmena v zásobníku, hra končí
- hráči si sečtou body – vítězí ten, který jich nasbíral nejvíc
Mindok Carcassonne
Mindok Carcassonne je strategická desková hra pro celou rodinu. Dostanete se v ní do francouzského města Carcassonne, kde budete budovat cesty, města, kláštery a získávat za to body.
Příprava hry
Doprostřed se položí startovní kartička. Všechny ostatní kartičky krajiny zamíchejte a položte lícem dolů na hromádky. Na okraj hrací plochy připravte počítadlo bodů. Poté si každý hráč vezme 8 figurek družiníků ve stejné barvě. 7 jich odloží do zásoby, osmého postaví na políčko 0 na počítadle bodů.
Cíl hry
Postupně ve hře přibývají kartičky krajiny, vznikají cesty a města. Hráči na ně umísťují figurky a připočítávají si body. Cílem je nasbírat co nejvíc bodů.
Průběh hry
Hráč na tahu si vytáhne kartičku krajiny. Poté ji umístí ke kartičkám, které jsou již vyložené, tak, aby vždy alespoň jednou hranou na ně navazovala. Tímto způsobem může vytvářet buď cesty, města nebo kláštery.
Pokud vytvoří cestu, může na ní umístit svého družiníka jako lupiče. Družiník přiložený do města je rytířem a družiník v klášteře je opatem. Každopádně ihned po umístění hráč prozatím nezískává žádné body a jeho tah končí. Pokračuje další hráč.
Na každé cestě, v každém městě a klášteře může v jednu chvíli stát pouze 1 družiník. Na obsazené kartičky proto své figurky přidávat nemůžete. Hráč, kterému umístěný družiník patří, si ale připisuje body až po uzavření krajiny. Co to znamená? Pokud cestu na obou koncích uzavírá město, křižovatka nebo klášter, považuje se za uzavřenou. Za každý úsek cesty (jde o to, z kolika kartiček je cesta složená), si hráč, kterému patří na ní umístěný družiník, připíše 1 bod. O odpovídající počet bodů posune svého družiníka na počítadle bodů a družiníka z cesty vrátí do své zásoby.
To samé platí o družinících ve městě a v klášteře – body se připisují až po jejich uzavření. Klášter je uzavřen ve chvíli, kdy je celý obklopen kartičkami ze všech stran. Hráč si za každou kartičku připíše 1 bod (celkem tedy 9 bodů) a svého družiníka vrátí do své zásoby. Město je uzavřeno ve chvíli, kdy je celé chráněno hradbami. Za každou kartičku, která toto město tvoří, si hráč připíše 2 body a poté vrátí svého družiníka do zásoby.
Konec hry
Hra končí ve chvíli, kdy hráč umístí poslední kartičku krajiny a dokončí svůj tah. Do počítadla bodů se následně připočítají poslední body za neuzavřená rozehraná území (vždy 1 bod za 1 kartičku, která tvoří neuzavřenou cestu, město nebo klášter). Zvítězil ten hráč, který za celou hru nasbíral nejvíce bodů.
Pravidla stručně
- hráči tahají kartičky krajiny a přidávají je k již vyloženým kartičkám – staví tak cesty, města a kláštery
- na tyto objekty poté umísťují své figurky – družiníky
- po uzavření objektů si připisují příslušný počet bodů
- hra končí ve chvíli, kdy dojdou kartičky krajiny
- hráči si sečtou body, které získali – vítězí hráč, který jich získal nejvíc
Párty Alias
Na seznamu chybět nesmí ani velmi oblíbená párty hra, která umí rozproudit zábavu na jakékoli oslavě nebo párty s přáteli – Párty Alias.
Příprava hry
Hráči se rozdělí do družstev a na hrací plán se umístí otočná šipka. Z karet se slovy se vytvoří hromádky a ty se také umístí na hrací plán lícem dolů. Přehledové karty se umístí lícem nahoru vedle hracího plánu. Na start se postaví figurky jednotlivých týmů.
Cíl hry
Hráči spoluhráčům vysvětlují slova pomocí jiných výrazů. Kromě toho se mohou setkat také s předváděním zvířat nebo povolání, rýmováním nebo popisem známých osobností. Ostatní spoluhráči se snaží uhodnout co nejvíce popisovaných slov v časovém limitu. Cílem je dostat se se svým týmem do cíle hracího plánu jako první.
Průběh hry
Začíná tým, který má ve svých řadách nejmladšího hráče. Po hodu kostkou se posune o příslušný počet polí. Políčko, na kterém tým stojí, určí, co se bude dít. Tým může vysvětlovat 6 vybraných slov, hledat rýmy, hrát pantomimu, hádat známé osobnosti nebo hledat co nejvíce slov od vybraného písmene.
Pokud se vysvětlují slova, vezme si hráč 6 kartiček se slovy. Na nich najde více slov, vysvětlovat ale bude ta slova, která mu svým číslem určí políčko na hracím plánu, na kterém stojí. V limitu přesýpacích hodin musí svým spoluhráčům vysvětlit toto slovo bez toho, aby toto slovo nebo jeho kořen ve svém výkladu použil. Tým se poté posouvá o tolik políček, kolik slov se jim povedlo uhodnout.
Prémiová pole se bodují jinak. Pokud budete rýmovat, musíte úspěšně se svým týmem v časovém limitu vymyslet rýmy na 5 vybraných slov. Pokud to zvládnete, točíte prémiovou ruletou. Poté se posouváte o tolik políček navíc, kolik jste si vytočili. Pokud to nezvládnete, váš tah končí a posouváte se pouze o tolik políček, kolik slov jste zvládli zrýmovat.
Stejný princip s prémiovou ruletou platí i při ostatních prémiových polích. Pokud jí chcete zatočit, musíte uhodnout oba pojmy, které vám bude spoluhráč pantomimicky předvádět, nebo uhodnout všech 5 známých osobností, které vám bude představovat, anebo najít 20 podstatných jmen na stejné vybrané písmeno. Vše v časovém limitu přesýpacích hodin. Pokud to nestihnete, posouváte se pouze o tolik polí, kolik správných odpovědí zvládl váš tým.
Konec hry
Hra končí ve chvíli, kdy se jeden z týmů jako první propracuje celým herním plánem až na cílové pole.
Pravidla stručně
- hráči vytvoří družstva
- v rámci družstva vždy jeden hráč vysvětluje ostatním slova bez toho, aby je nebo jejich kořeny používal – ostatní hráči se snaží tato slova uhodnout
- kromě vysvětlování slov se týmy mohou setkat také s rýmováním, hraním pantomimy, hádáním známých osobností nebo hledáním slov na stejné počáteční písmeno – pokud jsou úspěšné, točí prémiovou ruletou
- týmy se herním plánem posunují podle toho, jak jsou ve svém hádání úspěšné
- vítězí ten tým, který se jako první dostane na cílové pole
Dobble
Výbornou hrou, která dokáže zabavit i menší děti a nikdy vás neomrzí, je Dobble. Jde spíše o postřehovou hru, kde budete potřebovat hlavně rychlost. Hra je zároveň velmi jednoduchá.
Příprava hry
V Dobble můžete hrát 5 různých miniher. Příprava hry se liší podle toho, jakou z nich budete hrát. Tyto minihry jsou si ale v principu velmi podobné.
Cíl hry
Jde o to, že musíte být rychlejší než protihráči. Na 2 kartách, které se během hry vyloží, je spousta symbolů, ale vždy pouze 2 jsou stejné. Cílem je najít tyto 2 symboly a vyslovit jejich jméno předtím, než tak udělá některý z protihráčů.
Průběh hry
Průběh každé minihry se opět liší podle toho, jakou jste si vybrali. Vždy jde ale o to samé, předběhnout ostatní hráče a najít shodné symboly nejdříve. Další kroky se odvíjí podle domluvy mezi hráči – uhodnuté karty můžete odkládat, častěji se však sbírají. Kdo má na svém kontě nejvyšší počet karet, vyhrává.
Konec hry
Minihra většinou končí ve chvíli, kdy je dobrán lízací balíček. Hráč, který ukořistil nejvíce shod, vyhrává. Hra Dobble umí být ale opravdu nekonečná a zabaví na dlouhou dobu. Lze totiž hrát různé typy miniher, a dokonce pořádat celé turnaje, ve kterých se výsledky z miniher sčítávají a poté určují turnajového Dobble vítěze.
Pravidla stručně
- ve hře lze hrát různé minihry
- princip je stejný – hráči hledají mezi ostatními takové symboly, které jsou stejné na obou kartách
- nejrychlejší hráč vyhrává
- hra končí, až se dobere lízací balíček
- hráč, který nasbírá během hry nejvíce bodů, vítězí
Stolní hry: Společenské hry a pár slov na závěr
V tomto článku jste se dozvěděli o tom, jak si vybrat stolní hru. Stolní hry jsou nejen rodinná zábava. Pověděli jsme si o důležitých parametrech, které je dobré znát pro výběr tohoto druhu zboží. Doufáme, že jsme vám s tímto úkolem výběru nové deskové stolní hry pomohli.
Nyní už vám k nákupu stačí pouze pár kroků. Stačí si pouze váš vysněný produkt v podobě nové stolní hry zakoupit v některém z online obchodů a naplnit v něm virtuální nákupní košík.
Z tabulky s porovnáním výše se proklikněte na srovnávací portál Heureka, kde si můžete porovnat společenské hry a jejich ceny včetně recenze a uživatelských zkušeností s konkrétní společenskou hrou. Dozvíte se tam také, které deskové hry jsou kde skladem a za jakou se prodávají cenu v různých obchodech.
Název | Vzhled | Typ | Počet hráču | Výrobce | Délka hry | Orientační cena (s DPH) | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Albi Karak | Strategické | 2 až 5 | Albi | 45 min | 775 | Zobrazit v obchodech | |
Dobble Harry Potter | Postřehové | 2 až 8 | Asmodee | 15 min | 351 | Zobrazit v obchodech | |
Mattel Scrabble original | Postřehové | 2 až 4 | Mattel | 569 | Zobrazit v obchodech | ||
Hasbro Monopoly | Strategické | 2 až 6 | Hasbro | 529 | Zobrazit v obchodech | ||
ADC Blackfire Sonic a parťáci | Strategické | 2 až 4 | ADC Blackfire | 20 min | 649 | Zobrazit v obchodech | |
Ravensburger Minecraft | Strategické | 2 až 4 | Ravensburger | 30 min | 828 | Zobrazit v obchodech | |
ADC Blackfire Star Wars Vnější okraj | Strategické | 1 až 4 | ADC Blackfire | 150 min | 1439 | Zobrazit v obchodech | |
CMON Marvel United | Kooperativní | 1 až 4 | ADC Blackfire | 40 min | 1053 | Zobrazit v obchodech | |
Dino Dostihy a sázky Original | Rodinné | 2 až 6 | Dino | 60 min | 399 | Zobrazit v obchodech | |
Ravensburger Labyrinth Pokémon | Strategické | 2 až 4 | Ravensburger | 20 min | 717 | Zobrazit v obchodech |