Je tu začátek školního roku a miliony studentů se nám vrací do lavic. Asi každý má na začátku nového roku spoustu očekávání, a to především sám od sebe. Velmi často slýcháme „Tento rok se již budu učit lépe“, či „Teď už se budu soustředit jen na školu.
V dnešním článku si prozradíme pár tipů, metod a pravidel k tomu, aby vám to letos opravdu vyšlo!
Jak se správně učit: Pomůcky pro lepší učení
Název | Vzhled | Orientační cena (s DPH) | Dostupnost |
---|---|---|---|
Albi Sada kancelářských doplňků 17,5 x 16 x 3 cm | 209 | Zobrazit v obchodech | |
Nauč se to! | 261 | Zobrazit v obchodech | |
Jak se úspěšně učit | 218 | Zobrazit v obchodech | |
Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti | 209 | Zobrazit v obchodech | |
Concorde blok A4 čistý 50 listů | 43 | Zobrazit v obchodech | |
Victoria blok A5 kroužková vazba linkovaný 70 listů | 24 | Zobrazit v obchodech | |
Filofax Plánování projektů náplň do diářů A5 | 184 | Zobrazit v obchodech | |
Filofax A5 Plánování jídla náplň A5 zápisníků Notebook | 194 | Zobrazit v obchodech | |
Centropen 8542 6 ks zvýrazňovače | 117 | Zobrazit v obchodech | |
Bloček samolepící 75x75mm 5 neon barev 5x80 listů | 51 | Zobrazit v obchodech |
Jak se správně učit v 9 krocích
- Zkuste falešné zkoušky: falešné zkoušky vám umožňují přiblížit se typu otázek, které se mohou objevit v testu, a promyslet si odpovědi předem. Jsou chvíle, kdy máte možnost přistupovat ke zkouškám z jiných ročníků. Nebo i ty předchozí z téhož roku. Tímto způsobem je možné porozumět formátu, který lektorský tým obecně navrhuje a dává možnost vytvoření simulační zkoušky. To je krásně aplikovatelné u didaktických testů od Cermatu a u testů SCIA.
- Vytvářejte kombinace: Pokud máte ke studiu mnoho témat, můžete své studijní dny rozdělit na různé okamžiky, které vám umožní studovat je současně. Časové období pro jedno téma, jiné pro jiné… a tak dále, dokud není studium dokončeno. Vyhnete se tak zapomínání věcí, které jste se na začátku učili. Posilte tuto techniku ručním psaním nejdůležitějších myšlenek.
- Zapamatujte si svůj hlas – Nahrajte se: Naučte se skladby stejným způsobem, jako se učíte skladbu. Neslyšíte to znovu a znovu při pohledu na to, jak to zpěvák říká? Udělejte totéž se svými písněmi, dokonce si můžete nahrát, jak říkáte celou skladbu, a pak si poslechnout. Tímto způsobem budete schopni rychleji spojit otázky s tématy, která posloucháte tak dlouho. Už víme, že ne všichni máme rádi náš nahraný hlas, ale měli byste tuto techniku vyzkoušet.
- Psaní může být skvělé cvičení: máme na mysli psaní rukou. Vizuální paměť je velmi důležitým faktorem, takže nejlepší, co můžete udělat, je cvičit ji. Pokud napíšete ručně na list papíru důležité myšlenky každého tématu a použijete také barvy nebo kresby, budetemoci vidět pojmy jasněji. Můžete jej doplnit i informacemi z knih. Tímto způsobem zajistíte asimilaci nejdůležitějších myšlenek a budete si je moci vizualizovat, až budete čelit zkoušce.
- Rozdělte podněty: Předpokládejme, že dnes máte 4 hodiny na studium a že první tři jsou věnovány studiu nových témat a poslední jejich opakování. Doporučujeme posledně jmenované oddělit od ostatních dvou. V takovém případě byste zdvojnásobili denní stimul na dvě různá studijní období, což vám může pomoci získat znalosti, protože kontrolní část můžete dělat lépe odpočatí, než kdybyste to zkusili po 3 hodinách čtení nebo studia.
- Přepište nebo vysvětlete někomu jinému: Je to způsob, jak opravit to, co se naučili, a zároveň si všimnout, kde musíme studium ještě trochu posílit. Jsou to způsoby sebehodnocenía zároveň možná pomáháme někomu jinému. Dobrým cvičením je také stát na straně toho, kdo poslouchá výklad, vrátit se k obsahu a také opravit v případě chyby nebo pochybností.
- Vytvářejte schémata/struktury: Ty se lépe fixují v mozku, takže je lze snadněji zapamatovat.
- Klíčové asociace: Předchozí znalosti o tématu umožňují jeho propojení s novými aspekty. Je snazší uchovat si informace, pokud se jich nehromadí příliš mnoho, takže je dobré si před přechodem na další zopakovat, co jste viděli v předchozí hodině. Kontinuita má pozitivní účinky na paměť, protože posiluje spojení.
- Čtení nahlas: Jak jsme již řekli, zapojením různých smyslů do uchovávání informací vám pomůže získat je později. Čtení nahlas znamená, že vaše oči a uši se účastní procesuaplikace dat v případě potřeby. Tuto metodu můžete dokonce použít, když studujete s jinými lidmi, takže každý soustředí svou pozornost na stejné téma.
- Uveďte to, co jste se naučili, v praxi: Když je často používáte, znalost vám zůstane v paměti. Pro uplatnění tohoto tipu jsou ideální cvičení na internetu, konverzace s rodilými mluvčími při výuce jazyků, pořizování snímků fotoaparátem, pokud se učíte fotografovat, ukázky předchozích zkoušek a další nástroje.
https://knihy.heureka.cz/jak-se-uspesne-ucit-hofmann-eberhardt-lohle-monika/#prehled/
Techniky zapamatování
Přestože čtení a opakování jsou hlavními nebo nejznámějšími technikami zapamatování a již byly nahrazeny jinými a přestaly se používat, existují další studijní techniky související s pamětí, které mohou být velmi účinné:
- Studijní techniky pro lidi s vizuální pamětí: Použijte zvýrazňovače k rozlišení témat. Využití audiovizuálního materiálu. Vyrobte si paměťové karty nebo kartičky. Vytvářejte pojmové mapy a infografiky. Odstraňte rušivé vlivy a dělejte si poznámky ručně, abyste jim věnovali skutečnou pozornost.
- Vzdělávací materiály, jako jsou videa, dokumenty, infografiky, fotografie, mapy a grafika, které vyžadují zrak, pomáhají rychleji strávit informace. Kromě toho se zprávy přenášejí rychleji a zlepšuje se celkové porozumění. Zapojení smyslů do procesu učení usnadňuje vybavit si vzpomínku. Pamatujte na známé rčení: obrázek vydá za tisíc slov.
- Zatlačte na paměť: Než se vrhnete do knih a třídních poznámek, přečtěte si rejstřík témat a zjistěte, kolik si na každé z nich pamatujete. Když materiál zahrnete do recenze, bude snazší pochopit, protože vaše paměť již byla nucena některé informace získat.
- Psaní rukou: Psaní nápadů na papír vyžaduje více úsilí než psaní na počítači, protože trávíte více času a mozek se aktivněji účastní zapamatování tvarů písmen, uspořádání fyzického prostoru stránky a přidávání symbolů vytvořených pro vás.
Tipy jako bonus
- Pomalé, organizované a bezpečné: Máte pocit, že až dosud pokaždé, když se učíte, zapomínáte na všechno v tu chvíli? Je velmi běžné, když to uděláte jen pár dní před zkouškou. Pokud opravdu chcete, aby znalosti zůstaly zafixované ve vaší paměti, musíte začít mnohem dříve.
Proč si nevytvořit studijní rutinu pro sebe? Věnujete-li tomu každý den trochu svého času, budete schopni postupně vstřebat znalosti. Když tedy přijde čas na zkoušku, nebudete muset maratonské dny věnovat studiu, ale budete si moci v klidu číst a zopakovat si vše, co jste se doposud naučili.
- Hledejte význam: Ujišťujeme vás, že vše, co se chystáte studovat, ho má. Samozřejmě to nenajdete, když se budete těsně před zkouškou učit sami. Udělejte si čas na pozorné čtenía budete schopni si uvědomit, jak každé téma souvisí s předchozím a následujícím. Díky tomu budete informace lépe zpracovávat a budete o tom moci uvažovat. Učivu tak mnohem lépe porozumíte a nebudete se ho muset učit nazpaměť, aniž byste v něm našli nějaký smysl.
METODY UČENÍ
Strategie #1 – Metoda SQ3R
S přístupem ke čtení SQ3R se naučíte kriticky přemýšlet o textu.
Existuje pět kroků:
- Průzkum: Projděte si přidělený materiál. Zaměřte se na nadpisy, slova vytištěná tučně a jakékoli diagramy.
- Otázky: Položte si otázky související s tématem.
- Číst: Pozorně si přečtěte text. Za pochodu hledejte odpovědi na své otázky.
- Recite: Řekněte si odpovědi na své otázky. Pište si o nich poznámky.
- Kontrola: Projděte si látku znovu tak, že si znovu přečtete text a nahlas si přečtete své poznámky.
Strategie č. 2 – metoda PQ4R
PQ4R je další studijní strategie, která vám může pomoci strávit informace, které čtete.
Tento přístup má šest kroků:
- Náhled: Projděte materiál. Přečtěte si nadpisy, nadpisy a další zvýrazněný text.
- Otázka: Zamyslete se nad otázkami, které se týkají materiálu.
- Přečtěte si: Při práci s materiálem se snažte najít odpovědi na své otázky.
- Reflect: Zvažte, zda nemáte nějaké nezodpovězené otázky nebo nové otázky.
- Recite: Mluvte nahlas o věcech, které jste právě četli.
- Recenze: Prohlédněte si materiál ještě jednou.
Strategie č. 3 – metoda ZLODĚJŮ
Přístup THIEVES vám může pomoci připravit se na čtení pro informace.
Existuje sedm kroků předběžného čtení:
- Název: Přečtěte si nadpis.
- Nadpisy: Prohlédněte si nadpisy.
- Úvod: Prohlédněte si úvod.
- Každá první věta v sekci: Podívejte se, jak každá sekce začíná.
- Vizuální prvky a slovní zásoba: Podívejte se na obrázky a slova vytištěná tučně.
- Závěrečné otázky: Projděte si otázky na konci kapitoly.
- Shrnutí: Přečtěte si přehled textu.
Při provádění těchto kroků si pokládejte podnětné otázky. Po jejich vyplnění si text přečtěte.
Studium online
Ačkoli tyto tři studijní strategie mohou být užitečné v jakémkoli prostředí, studium online má své vlastní problémy. Pokud však nemáte problém se sebereflexí a dokážete ovládat své touhy lehnout si do postele, může to být pohodlná a snadná cesta.
Jak se učit cizí jazyky?
Na rozdíl od slovníku je takzvaný mentální lexikon – naše skladiště slov v mozku – jako gigantická síť: ta správná slova a výrazy lze bleskově spojovat do vět prostřednictvím bezpočtu odkazů. Čím lépe je slovo propojeno, tím snazší je pro nás v případě nouze vymyslet.
Vytvoření této sítě závisí na dvou věcech: kvantitě a kvalitě. Kvantita je zřejmá: pokud slovo používáme pravidelně, náš mozek ho má hned hotové. Studenti cizích jazyků mají velký vliv na kvalitu networkingu: čím více vzpomínek, pocitů nebo asociací si spojujeme s výrazem, tím snazší je pro mozek k němu přistupovat. Každý, kdo se v konverzaci potýkal s nějakým slovem, tu zkušenost zná: přesně víme, že bychom to slovo vlastně měli znát, možná i ve které kapitole učebnice bylo na seznamu slovní zásoby. Nás to ale vůbec nenapadá, dokonce se na sebe trochu naštveme.
Až nám konečně někdo pomůže se slovem, které jsme hledali. Od tohoto okamžiku zůstává slovo přítomné a lze jej kdykoli vyvolat – protože si jej nyní spojujeme se vzpomínkou a pocitem. Je proto důležité experimentovat s novou slovní zásobou: tvořit příkladové věty, vymýšlet situace, ve kterých bychom je mohli použít nebo jednoduše přemýšlet o tom, zda nám slovo připadá krásné a pokud ano, proč. Zejména příkladové věty jsou perfektními pomůckami paměti pro mozek.
Lingvisté doporučují učit se slovní zásobu ve slovních spojeních. To má další výhodu: Podporuje nejen práci v síti, ale může vás také ušetřit některých jazykových nástrah. Pokud se například právě dozvíte, že autobus v angličtině znamená „bus“, můžete formulovat špatnou větu: „Jedu s autobusem“. Pokud se slovo naučíte v typických kombinacích jako „jedu autobusem“ nebo „vystupuji z autobusu“, lze se takovým chybám vyhnout. Výzkum osvojování řeči u dětí ukazuje, že tento typ učení je zvláště dobře přizpůsoben tomu, jak se mozek učí: ve svém rodném jazyce se děti nejprve učí ustálené výrazy a teprve později jednotlivá slova. Například brzy vědí, že když jdou spát, vždy říkají „dobrou noc“. Teprve mnohem později její mozek analyzuje, že jde o dvě nezávislá slova.
Výzkumníci mozku vědí, že náš mozek se učí téměř sám za předpokladu, že dostaneme dostatek podnětů a příležitost procvičit. Jakákoli situace, ve které probíhá skutečná komunikace, tedy ve které nejde o učení, ale o jiný obsah, je tedy pro výuku jazyků nápomocná. I jako dospělí můžeme těžit z této vrozené schopnosti učit se jazyky. V praxi však není vždy snadné najít příležitosti k procvičování, protože v Německu je zřídkakdy reálná potřeba používat cizí jazyk.
Každý, kdo je ochotný se učit, může vytvořit několik příležitostí, jak se ponořit do jazykového fondu. Například DVD nabízejí možnost sledování filmů nebo seriálů v původním jazyce. Titulky by však měly být zapnuty pouze v cizím jazyce, pokud vůbec: Studie ukazují, že pokud se titulky přehrávají také v mateřském jazyce, nedochází k téměř žádným efektům učení. Internet lze využít i k výuce jazyků. Každý, kdo například zveřejňuje články na své oblíbené téma na cizojazyčné fórum, chatuje nebo tweetuje v jiném jazyce, je již uprostřed procesu interakce a učení. I ti, kteří si rádi zazpívají své oblíbené anglické písničky, dělají něco pro to, aby se zlepšili v cizím jazyce – vždyť delší text se s textem učíme nazpaměť a to zase poskytuje nepřeberné množství slovních spojení, které mohou rozšířit naši slovní zásoba.
Předpokladem však je, abychom si nejen bezmyšlenkovitě zpívali, ale také se zabývali textem – například otázkou, zda bychom tato slova zvolili sami nebo jak bychom se místo toho vyjádřili. Žádná zábava, žádný zisk Ať už DVD, internet nebo jazykový kurz – hlavní je, že učení je zábava. Negativní pocity jsou totiž jedem na učení: když se člověk nudí, bojí se nebo je pod tlakem na úspěch, mozek přestane fungovat.
Důvod: Limbický systém, který je zodpovědný za odměny v mozku, již nehraje. Spolupráce nervových drah se zpomaluje, je obtížnější soustředit se na učení. Je tedy dobře, že výzkumníci mohou dát jasnou odpověď na tradičně obávanou kapitolu učení: Pokud si myslíte, že neovládáte dostatečně dobře gramatiku, neměli byste být příliš naštvaní. Četné studie ukazují, že gramatické chyby nejsou pro komunikaci nijak zvlášť rušivé.