Menu Zavřeno

Elektrokola

elektrokolo
Elektrokolo

Elektrokola se v posledních letech stala velikým fenoménem a jsou čím dál tím více k vidění jak ve městech, tak v přírodě na výletech. Ať už tedy hledáte menší dopravní prostředek k přejezdu do práce, nebo chcete udržet krok s kamarády na výletu bez větší námahy, je to správná volba.

Elektrokola mají dojezd až 100 kilometrů na jedno nabití a zvládají i těžké terény, takže máte jistotu, že Vás nenechají ve štychu. Na trhu existují různé typy těchto pomocníků a vyznat se v parametrech také není vždy nejsnadnější a od toho jsme pro vás připravili tento článek.

Poradíme Vám jak správně vybrat a jak se vyznat v parametrech a funkcích, které vám elektrokolo může nabídnout. Dále se také zaměříme na jeho údržbu a starostlivost o baterii. Nakonec článku se jako vždy podíváme na tři cenové kategorie a představíme si, co od jaké lze očekávat.

 

Elektrokola: Porovnání 10 nejlepších elektrických kol podle hodnocení, testů a recenzí zákazníků

V tomto srovnání jsme pro vás vybrali 10 nejlepších elektrických kol. Jak jsme tato elektrokola vybírali? Vybrali jsme je podle hodnocení a dostupných recenzí uživatelů a zákazníků. Tato elektrokola jsme následně seřadili do přehledné tabulky. Tyto produkty si můžete následně seřadit podle vašich preferencí. Pokud vás například zajímá nízká cena, můžete si seřadit elektrokola podle orientační ceny s DPH a vybrat si tak nejlevnější a zároveň nejlepší elektrokolo.

NázevVzhledPohlavíTyp kolaMax. dojezd (km)Kapacita baterie (Wh)Umístění motoruOrientační cena (s DPH)Dostupnost
Leader Fox Swan 1Elektrokolo Leader Fox Swan 1UnisexHorské120630Středový42990Zobrazit v obchodech
Leader Fox BendElektrokolo Leader Fox BendPánskéTrekking/cross130630Středový39750Zobrazit v obchodech
Leader Fox Exeter dámskéElektrokolo Leader Fox Exeter dámskéDámskéTrekking/cross130630Středový37450Zobrazit v obchodech
Crussis e-Guera 5.6 2021Elektrokolo Crussis e-Guera 5.6 2021DámskéHorské115468Středový37790Zobrazit v obchodech
Apache Matta E6 2020Elektrokolo Apache Matta E6 2020DámskéTrekking/cross110468Nábojový29990Zobrazit v obchodech
Crussis e-Atland 5.6 2021Elektrokolo Crussis e-Atland 5.6 2021PánskéHorské115468Středový37790Zobrazit v obchodech
Apache Tuwan MX-I 3 2020Elektrokolo Apache Tuwan MX-I 3 2020UnisexHorské160576Středový47990Zobrazit v obchodech
Author ElanElektrokolo Author ElanUnisexMěstské100450Nábojový19990Zobrazit v obchodech
KTM Macina Race 291 2020Elektrokolo KTM Macina Race 291 2020PánskéHorské195500Středový71490Zobrazit v obchodech
Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 625 2021Elektrokolo Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 625 2021UnisexTrekking/cross190625Středový111990Zobrazit v obchodech
Po kliknutí na odkaz “Zobrazit v obchodech” budete přesměrováni na srovnávací portál Heureka. Na něm si můžete porovnat ceny jednotlivých obchodů a přečíst si recenze a hodnocení elektrokol od jejich uživatelů.

Výhody elektrokol

  • Největší výhodou u elektrokol je rozhodně svoboda pohybu bez ohledu na věk, postavu i schopnosti uživatele v jakémkoliv terénu.
  • Využitím elektrokol šetříte přírodu a stává se to tak doprava ekologicky zaměřené budoucnosti.
  • Elektrokola vyrovnávají výkonnostní rozdíly mezi parametry.
  • Pokud cestujete například do práce, máte jistotu, že když nechcete, nepřijedete zapocení.
  • Snadno vyjedete každý kopeček a na výletě zvládnete i několikanásobek trasy, co byste zvládli na normálním kole.

Nevýhody elektrokol

  • Pokud se vám kolo nešťastnou náhodou vybije před koncem trasy, je šlapání s ním fakt záhul.
  • Elektrokola nepatří mezi nejlevější výrobky, takže i vyšší pořizovací cena se musí zařadit mezi neodmyslitelné nevýhody.

Jak vybrat elektrokolo

Ačkoliv se výběr elektrokola může zdát jako snadný úkol, není tomu tak. Abyste vám kolo padlo ve všech směrech, je třeba si před samotným ponořením do výběru zodpovědět pár otázek, které rozhodnou o tom, do jaké kategorie spadáte. S tím vám tato kapitola pomůže.

Nabídka dnes zahrnuje celou řadu více či méně kvalitních i nekvalitních elektro kol, přičemž každé z nich je něčím jiné a každé z nich je vhodné pro jiného uživatele. Při výběru kola doporučujeme nehledět pouze na cenu, ale i na to, na jaký typ využití kolo pořizujete. Jen tak se vyhnete zklamání z koupě nového produktu, který nesplní Vaše očekávání či potřeby. Mějte na paměti, že elektro kolo si nekupujete na jednu sezónu, ale mělo by Vám v ideálním případě složit několik tisíc kilometrů po dobu mnoha let.

Řekneme si tedy 3 základní otázky, na které je třeba před výběrem znát odpověď.

Kdo bude kolo používat? – Typ rámu a ostatní technické parametry

Jako první byste měli zvážit, kdo na kole vlastně bude jezdit. Podle této informace pak stanovíte technické parametry, jako je velikost, výkon, typ rámu, ovládací prvky. Nepleťte si tyto parametry se samotnými typy elektrokol, které sice tyto parametry do jisté míry ovlivňují, avšak nehrají tu hlavní roli.

Není zde nutné mít přehnané požadavky – spíše je důležité vědět, jaké ve skutečnosti požadavky opravdu potřebujete. To se odráží na tom, jakou máte postavu, výdrž a také za jakým účelem si kolo pořizujete.

Je např. zbytečné se nutit do vysokých rámů, pokud víte, že se Vám na takové kolo hůře nastupuje. Na trhu máme dnes kromě ryze pánských a dámských rámu už i varianty univerzální (tzv. unisex), proto si i muž dokáže vybrat důstojné kolo se sníženým nástupem.

Zde tedy rozhoduje:

  • Dojezd elektrokola
  • Velikost kol
  • Velikost rámu
  • Kvalita rámu a komponent
  • Ovládací prvky a funkce
  • Příslušenství a doplňky

Veškeré parametry si představíme a upřesníme níže v tomto článku.

Na co bude kolo používáno? – Typ elektrokola

Když se odpoutáme od konkrétních parametrů, je třeba se zaměřit na samotný typ. Na trhu existuje pouze pár kategorií, které pro přehlednost rozdělíme na:

Typ elektrokola podle užití

  • Městská elektrokola
  • Horská elektrokola
  • Skládací elektrokola
  • Treking/cross elektrokola

Elektrokola se dělí na městská, horská, skládací a treková, neboli crossová. Všechny z nich jsou uzpůsobeny jinému prostředí a jinému využívání. Stejně jako dámská elektrokola od pánských, se například horská elektrokola od městských liší jednotlivými parametry jako třeba umístěním motoru a baterie, ale také rámem nebo brzdami.

Typ elektrokola podle pohlaví

  • Pánská elektrokola
  • Dámská elektrokola
  • Unisex elektrokola
  • Dětská elektrokola

Rozlišujeme tak elektrokola do skupin dětských elektrokol, pánských elektrokol, dámských elektrokol a unisex elektrokol. Jednotlivé typy kol jsou uzpůsobeny tak, aby vyhovovali právě dané cílové skupině. Nejvíce ze všeho pak rámem.

Rozřazení je tak přehledné a zajistí vám ještě větší jistotu správné volby. V následující kapitole se na ně také zaměříme více.

Jakou částku jste ochotni investovat? – Cena

Základní sada pro elektrifikaci kola stojí okolo 15.000 Kč, k tomu je nutné připočíst hodnotu kola (resp. jeho mechanické části). Z toho celkem jasně vyplívá, že pokud chcete koupit rozumné elektro kolo pod 20.000 Kč, jedná se o požadavek nereálný. V hodnotě 5.000 Kč nekoupíte dnes ani nejlevnější kolo v supermarketu. Jelikož máme bohaté zkušenosti, jak takové levné produkty po roce provozu vypadají, snažíme se vždy zákazníky od nákupu „odradit“ – nižší počáteční investice je vykoupena vyššími investicemi do servisu a údržby kola a nakonec zákazník utratí více peněz, než v případě zakoupení „kvalitnějšího“ produktu. Rozumné elektro kolo můžete dnes pořídit v ceně již nad 25.000 Kč, poté již záleží na Vašich nárocích a požadavcích na výbavu a techniku kola.

Konkrétní cenové kategorie si také (jako vždy) rozebereme v poslední kapitole tohoto článku.

Typy elektrokol

Jak už bylo slíbeno, v této kapitole se změříme na rozdělení elektrokol tak, jak je najdete na trhu. Existuje tedy dvojí rozdělení a to podle užití a podle pohlaví, které spíše souvisí s předpoklady na postavuj uživatele.

Podle užití

Žádné elektro kolo není univerzální a proto je třeba, abyste si před návštěvou prodejny rozmysleli, kde a jak budete chtít kolo převážně používat. Má být do terénu, zvládnout dlouhé výlety nebo stačí pouze kratší přejezdy po městě? Elektrokola můžeme ve zkratce rozdělit na turistická – krosová, horská, městská a skládací. Městská jsou stavěná na nenáročné projížďky, skládací mají hlavní přednosti ve skladnosti a jednoduchém transportu, krosová kola vynikají především na delší trasy a výlety po silnicích a v lehkém terénu a horská elektro kola zvládnou vysokou zátěž i v tom nejnáročnějším terénu.

Městská elektrokola

Cestovní (touringová) kola jsou určena hlavně pro silnice a spíše zpevněné cesty. Je méně vhodné tento typ kola využívat v terénu, jízda po upravených nezpevněných cestách ale obvykle problémy nepřináší. Touringové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako příjemný dopravní prostředek.

Geometrie rámu bývá uzpůsobena delšímu cestování (vzpřímený posed)a rovněž výbava elektrokola je přizpůsobena spíše silničnímu cestování (kratší zdvih pružení, pohodlnější sedlo, tvar řidítek atd). Tato kola volí zejména cyklisté, kteří používají kolo k cestám po silnicích a upravených cestách, v pohodlném stylu. Kola v této kategorii mívají svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze opět ubíhající od řídítek šikmo dolů. Typově jsou tato kola velmi blízká variantám městských kol.

Městská kola a cruisery jsou uzpůsobena městským podmínkám. Rám bývá uzpůsoben pro snadné nastupování třeba i v městském oblečení.

Cestování se předpokládá spíše na kratší vzdálenosti v městském provozu. Bývají vybavena menším počtem převodů. Rám má geometrii na zcela vzpřímený posed.  U dámských verzí nalezneme  plné zakrytování řetězů, košíky apod. Časté jsou i varianty maximálně usnadňující nastupování, vhodné pro seniory. U cruiserů se objevují i provedení v retro-designech, představujícíh výraz stylu. Svoji oblibu získávají i jednorychlostní (single speed) typy.

  • Výhody městských elektrokol
    • Snadno manévrovatelné
    • Nižší hmotnost
    • Snadné nasedání/sesedání
    • Případný kryt řetězu
  • Nevýhody městských elektokol

Motor na předním kole, což vede k:

    • nebezpečí podklouznutí na vodě/blátě
    • náročnějšímu překonávání překážek

Horská elektrokola

Horská elektrokola jsou vhodná pro jízdu v náročném terénu, ale bez problému s nimi můžete jezdit i po městě nebo cyklostezkách.

Jsou určena pro uživatele, kteří hledají kolo pro sportovní využití. U těchto kol je hlavním parametrem kvalita kola jako takového, pro velké zatížení sportovním charakterem jízdy a jeho osazení vyspělou elektronikou s velmi přesným a citlivým dávkováním energie dopomoci. Důležité je přirozené a plynulé spouštění dopomoci motoru, která musí být při sportovním provozování kola co nejcitlivější a nejplynulejší.

Horská elektro kola většinou disponují „trojpřevodníkem“ a přehazovačkou o 7-10 převodech, odpruženou vidlicí a u většiny kol kotoučovými hydraulickými brzdami.

  • Výhody horských elektrokol
    • Lepší vybavení
    • Vyšší odolnost
    • Citelnější dopomoc
  • Nevýhody horských elektrokol
    • Horší manévrovatelnost
    • Vyšší cena

Skládací elektrokola

Zajímavou kategorií mezi elektrokoly jsou nepochybně elektrokola skládací. Jedná se o modely, jejichž hlavním určením je doprava do práce, na nákup a prostě kamkoliv, kde můžete kolo využít jako efektivní dopravní prostředek.

Tento typ elektrokola vše sází na kompaktní rozměry, což je patrné na celkové velikosti, kdy je menší jak samotné kolo, tak třeba průměr kol.

Skládací nejsou tato kola označována jen tak, protože je skutečně můžete lehce složit a třeba vynést do patra, vezmete si jej s sebou klidně až do kanceláře, kde ani nebude nikomu překážet.

Pohodlně si jej vezmete do auta nebo do vlaku. Vybaveno je toto elektrokolo podobně jako jeho větší městský sourozenec, a tedy zde najdete rovněž odrazky, světla, blatníky, nosič atd.

  • Výhody skládacích elektrokol
    • Skladné
    • Kolo lze rozložit
    • Cenově dostupné
  • Nevýhody skládacích elektrokol
    • Nevhodné na dlouhé trasy
    • Nevhodné do náročnějšího terénu

Treking/cross elektrokola

Kola určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Toto kolo vybírá cyklista, který se hodlá pohybovat po různých typech cest i po silnici.

Do terénu se dostane spíše omylem, ale po prašné cestě musí občas při svých turistických toulkách projet. Upravené polní, lesní cesty, cyklostezky i přejezdy po silnici.  Geometrie rámu poskytuje pohodlnější – na příměnější posed než je u horských kol.  Tento typ kol je v poslední době značně populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.

Označení “krosová” (crossová) kola je mírně zavádějící, protože někomu evokuje těžký terén ála motocross, jinému kola určená pro tradiční cyklokros.  Dříve zavedený pojem “trekingoová” (treková) kola označuje obdobnou kategorii kol, která se však obvykle odlišuje vybavením více přizpůsobeným delšímu cestování i po silnicích (nosiče, blatníky, světla).

Obě kategorie kol mívá užší a méně terénní pláště než horská kola, rovněž kola bývají většího průměru, většinou 28″. Tato kola mívají obvykle svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena – ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení.

  • Výhody trekingových elektrokol
    • Výdrž
    • Dobrá manévrovatelnost
  • Nevýhody trekingových elektrokol
    • Vyšší pořizovací cena

Podle pohlaví

Druhé rozdělení už je o něco primitivnější, protože zde rozdíly spočívají především ve velikosti a tvaru kola. Pro každé pohlaví se hodí něco jiného a ještě trochu jinak to mají i dětská elektrokola. Pojďme si je tedy ve zkratce představit.

Pánská elektrokola

Pánská kola poznáte jednoznačně podle tvaru rámu, který je na rozdíl od dámských kol a elektrokol vodorovný. Tento typ elektrokola je označován jako pánský zejména proto, že ženám nemusí takový rám vyhovovat třeba při jízdě v ne zcela cyklistickém oděvu, jako je třeba sukně nebo šaty.

Dámská elektrokola

Dámská elektrokola jsou charakteristická rovnoběžným uložením horního rámu spolu s rámem spodním. Díky tomu vzniká větší volný prostor, který se hodí třeba při sesedání z kola. Tím spíše, pokud má žena při jízdě například sukni nebo šaty.

Unisex elektrokola

Unisex elektrokola nemají specifická uzpůsobení tak, jak je popisováno u pánských a dámských kol. Jde o, řekněme, kompromis mezi nimi. Uzpůsobení jejich rámu, řídítek atd. včetně designu a barevných variací má vyhovovat jak mužům, tak ženám. Všechny parametry se tak odvíjejí až od druhu kola  horské, městské, skládací, cross – a dále pak samozřejmě od cenovky, kterou kolo nese.

Dětská elektrokola

Tak jak znáte od klasických kol. Velkým mínusem dětských elektrokol ale je jejich váha. Ta bohužel nemůže být nižší, protože motor a baterie by pak kolo převažovala. Čím menší kolo, tím horší by převažování bylo. Zároveň by se kolo rychle opotřebovávalo, protože rám samotný by při nízké hmotnosti neměl dostatečnou odolnost a nosnost.

Parametry pro výběr elektrokola

Po tom, co jsme si představili jaké druhy lze na trhu najít a už víme podle čeho vybírat, se můžeme společně pustit do rozebrání jednotlivých parametrů. Představíme si ty nejdůležitější části, jako je baterie, velikost, výkon, ale i ty „méně důležité“ jako je materiál, hmotnost celého elektrokola, nebo třeba také rychlost.

Dojezd elektrokola

Dojezd uvádí přibližnou vzdálenost, kterou na kole ujedete se zapnutou dopomocí předtím, než se vybije baterie. Dojezd je, jak jsme zmínili výše, ovlivněn kapacitou baterie, silou dopomoci, ale také terénem, stylem jízdy, nebo třeba i povětrnostními podmínkami.

Z počátku, než si na elektrokolo zvyknete, jistě nebudete využívat kapacitu dojezdu naplno. Jízda na elektrokole chce trochu cviku, než se naučíte správně využívat dopomoc elektrokola. Čím lépe to budete umět, tím dále pak s dopomocí dojedete. Pro představu, s kapacitou 9 Ah ujedete něco okolo 60 km. S kapacitou baterie 15 Ah pak asi 130 km.

Baterie

Velmi důležitým atributem výběru je kvalita baterie. U elektrokol se používají téměř výhradně lithiové baterie, čím vyšší mají kapacitu a napětí, tím více dávají energie a tím déle vydrží kolo na baterii jet. Pro městská a trekingová elektrokola je většinou dostačující kapacita 300 – 400 Wh. U horských kol je dobré mít baterii s kapacitou 500 Wh a více. Zejména pak, pokud rádi jezdíte v náročném terénu nebo často vyrážíte na delší vyjížďky.

Výdrž baterie (dojezdu elektrokola) je ovšem závislá na celé řadě faktorů, například na hmotnosti jezdce, náročnosti terénu, celkovém převýšení trati nebo použitém režimu pohonu. Proto se dá dojezd elektrokola jen přibližně odhadnout.

Nabíjení baterie pak trvá v závislosti na její kapacitě. Plné nabití zabere většinou 3 – 5 hodin. Ale většinou už za 1,5h zvládnete dobít baterii cca na 70% její kapacity.

Umístění baterie

Klasické baterie mívají nejčastěji tvar kvádru a bývají umístěny buďto vzadu podél sedlové trubky anebo naplocho na nosiči elektrokola. Alternativně je baterie umísťována na přední rámovou trubku, pak má oblejší anebo přímo válcový tvar (jako lahev).  U nových typů elektrokol se čí dál častěji prosazuje splývání baterie s rámem, resp. umístění v rámové trubce, aby byl vzhled kola co nejméně narušován. Hlavním kriteriem pro volbu baterie jsou v tomto případě spíše estetické preference zákazníka, protože každé z uspořádání má své klady  a zápory.

  • RÁMOVÁ BATERIE 
    • je umístěná na rámu elektro kola (místo láhve na pití – proto někdy označení jako láhvová či válcová baterie) je dnes asi nejoptimálnějším místem pro umístění baterie. Elektro kolo s rámovou baterií vykazuje ideální poměr vyvážení hmotnosti, baterie díky svému umístění nenarušuje těžiště kola (jako např. baterie umístěná na nosiči).

Další výhodou je kompaktní design elektro kola, kdy rámová baterie tvoří s kolem jeden celek a nijak neruší design kola. Velké plus je také zachování klasické geometrie rámu a použití standardních komponentů.

  • NOSIČOVÁ BATERIE 
    • se obvykle používá především u městských a cestovních elektro kol, kde se předpokládá využití nosiče. Nosič, ve kterém je baterie umístěná, je dvoupatrový, díky čemuž můžete na nosič umístit např. košík či brašnu a baterii je i přesto možné snadno vyndat. Samotná baterie váží okolo 2,5 kg, proto je manipulace s ní velice jednoduchá a nenáročná, což oceníte především při nabíjení baterie mimo kolo.
  • BATERIE UMÍSTĚNÁ ZA SEDLOVOU TYČÍ  
    • má několik předností. Plusem je jistě integrace baterie do designu kola, optimální umístnění váhy baterie (kolo nemá narušené těžiště). Baterie je v této poloze umístěna uprostřed kola, navíc relativně nízko. Na druhou stranu je nutné říci, že baterie za sedlovou tyčí o něco prodlužuje kolo, tím dojde k prodloužení i šlapací sestavy -řetězu. Charakteristická je také absence „trojtalíře“, tudíž máte k dispozici pouze jeden převodních (7 až 10 převodů) Nejčastější použití je u skládacích a městských typů.

Kvalita baterie

Elektro kola dnes už používají především moderní  typy lithiových baterií. Jedná se o modifikace – Li-Pol, LiFePO4 či Li-Ion, což jsou komerčně nejpoužívanější typy baterií. Vyznačují se dobrým poměrem mezi váhou, výdrží, životností a cenou. Běžné napětí těchto akumulátorů je 36V (výjimečně i 48V).

  • životnost baterie v km se pohybuje okolo 15.000 – 25.000 km nebo 4 – 8 let
  • doba nabíjení na 80% kapacity je cca. 1,5-2 hodiny (plné nabití do 3-4 hodin)
  • kvalitní baterie by měla mít BMS (Battery Management System) = elektronická ochrana, která zajištuje dlouhou životnost baterie
  • baterie nemají paměťový efekt = baterii můžete nabíjet i po krátké jízdě nebo v průběhu jízdy
  • životnost baterie je obvykle 600 – 1000 nabíjecích cyklů

Elektromotor

Mimo baterie existuje také motor, který je podobný baterii. Motor může být umístěn v zadním kole, ve středu šlapání nebo v předním kole.

  • Dosud nejrozšířenější je umístění v zadním kole, kde je na hnané kolo optimální přítlak a valivé setrvačné síly jsou dobře absorbovány (s hnaným kolem se nezatáčí).
  • Motorizace v předním kole poskytuje o něco lepší rozložení hmotnosti (pokud je baterie situována vzadu). Při jízdě do kopce a “tahání” za řidítka, pohybu na nezpevněných cestách nebo kluzkém povrchu může hnané kolo podkluzovat. Větší váha předního kola také mírně negativně ovlivňuje ovladatelnost. Celkově je koncept hnaného předního kola vhodnější na klidnější jízdu po kvalitním podkladu – město a nenáročná, převážně silniční turistika.
  • Středový pohon je méně rozšířeným konceptem. Jeho drobným nedostatkem je zvýšené namáhání řetězu, převodů i přehazovačky (síla motoru se převádí řetězem a převody). Rovněž počet převodů bývá omezený a pořizovací cena je vyšší. Na druhou stranu motor pracuje v menším (příznivějším) rozsahu otáček a hmotnost je soustředěna více do středu šlapání.

Kvalita rámu a komponent

O rámu už jsme se v tomto článku jednou bavili. Bylo to konkrétně o tvaru rámu, ale je třeba také vybrat správnou velikost. Oba dva tyto parametry tedy teď rozvineme.

Tvar rámu

Vodorovný rám nejčastěji vidíme na pánských, nebo na unisex kolech. Je to praktický a také nejčastější typ, který je k vidění, avšak existuje i rám zkosený, který používají zejména ženy. Zkosený rám totiž umožňuje bezpečné ovládání kola i v sukni, nebo šatech.

Velikost rámu

Výška rámu se zpravidla odvozuje od výšky postavy a bývá udávána v palcích nebo velikostech XS-XL, jak je známe u oblečení. Velikosti se ale mohou u různých prodejců lišit. Vliv má samozřejmě například i délka končetin, takže tato pomůcka není zcela stoprocentní, ve většině případů se ale dost dobře trefíte. U krosových kol se doporučuje volit rám spíše vyšší.

Výška postavy – velikost rámu

  • 150 – 155 cm 15 – 16 palce
  • 155 – 160 cm 16 palce
  • 160 – 165 cm 16 – 17 palce
  • 165 – 170 cm 17 – 18 palce
  • 170 – 175 cm 18 – 19 palce
  • 175 – 180 cm 19 – 20 palce
  • 180 – 185 cm 20 – 21 palce
  • 185 – 190 cm 21 – 22 palce
  • 190 – 195 cm 22 – 23 palce
  • 195 a více cm 23 a více palce

Co se nosnosti týče, obecně se pohybuje mezi 120 – 160 kilogramy. Pro naprostou většinu z nás tedy rozhodně více než dostačující i s těžkým batohem na zádech. Najdou se ale i výrobci, kteří nabízejí elektrokola s nosností nad 170 kg.

Rychlost

Ze zákona musí být omezena maximální rychlost elektrokola na 25 km/h. Směrnice má však 10% toleranci a proto řada výrobců nastavila maximální rychlost na hranici 27,5 km/h. Některá horská elektrokola disponují speciálním off-road režimem, který umožní vyšší výkon motoru, než povoluje směrnice. Tento režim však nesmí být použit na veřejných komunikacích. Většina kol má omezenou maximální rychlost na 25 km/h.

Elektrokolo a jeho hmotnost

V zjednodušené podobě můžeme napsat, že elektrokolo je zhruba dvakrát tak těžké, než kolo klasické. Což bude představovat rozdíl okolo 10 kg. Což s ohledem na váhu jezdce představuje zcela zanedbatelný rozdíl a z kopce tedy elektrokolo i klasické kolo pojede prakticky stejně. Těch max. deset procent váhy navíc vám žádné extra výhody v rychlosti nepřinese.

Elektrokola i klasická kola mají základní váhu danou provedením rámu – pokud budete chtít lehké kolo, připravte se na hodně vysoké náklady, protože prostě s klasickým hliníkem váhu nesnížíte. Záležet bude i na vybavení – blatníky, nosiče, stojánky znamenají další zvýšení váhy. Hrát roli budou i další komponenty a i tam bude vyšší cena přinášet nižší váhu.

Klasická kola se váhou budou pohybovat někdo zhruba od 10 do 15 kilogramů.

Elektrokola se váhou pohybují většinou někde okolo 22 kilogramů (plus mínus dvě kila).

U elektrokola je váha rámu stejným faktorem a navíc přistupují dva komponenty, které vše navýší.

Materiál elektrokola

Co se týče rámu, je většinou tvořen z hliníku a u lepších modelů z karbonu. Tyto materiály dominují napříč celým kolem. Jsou z nich vyrobeny jak vidlice, tak řídítka a sedlovka. Brzdy pak bývají zpravidla hydraulické kotoučové.

U modelů do města vám budou stačit i klasické V-brzdy. Zrovna na brzdách bychom ale nešetřili, přeci jenom vás žene motor. Nejde jen o vaše bezpečí, ale i o bezpečí všech okolo vás. Odpružení a vidlice jsou u levnějších modelů pružinové, u dražších vzduchové. Obecně je materiál elektrokola i jednotlivých komponent shodný s materiály, které najdete na běžném kole. Baterie jsou pak převážně lithiové.

Ovládací prvky a funkce

Ovládací panel elektrokola najdete na řídítkách. Poskytuje vám informace o době jízdy, počtu ujetých kilometrů a další fakta, která s vaší jízdou souvisí. Pomocí panelu si můžete regulovat úroveň dopomoci. Zpravidla máte na výběr ze 3 až 5 úrovní. Samotný pohon jde také pomocí panelu zcela vypnout.

Na výběr máte od úplně jednoduchých panelů, až po multimediální varianty s LCD displejem. Záleží pak na vás, za jak technicky zdatné uživatele se považujete. Podle toho si panel vyberte.

LED displej

Představuje nejjednodušší systém ovládání kola. Tímto typem displeje dokážete kolo zapnout/vypnout, ovládat stupeň přípomoci šlapání a asistenta při chůzi, popřípadě zapnout/vypnout světla. Zobrazuje také stupeň nabití baterie.

LCD displej

Je druhým nejčastějším typem a najdete ho obvykle na vidlici řídítek. Často funguje i jako jednoduchý cyklopočítač (aktuální rychlost, denní a celková ujetá vzdálenost, průměrná rychlost, čas, zobrazení výkonu motoru atd.). Dle možností výrobce lze určovat další parametry, jako je přesný průměr/obvod kola, počet stupňů přípomoci a možnost jejich individuálního nastavení apod.

Smart systémy

Smart systémy jsou samy o sobě spíše než ovládáním bonusovou funkcí navíc, jsou vybaveny např. funkcí GPS s možností navigace a záznamu trasy, určení polohy kola či tréninkovými módy. Kromě toho nabízí i možnost propojení s chytrým telefonem apod.

Údržba elektrokol

Je třeba udržovat funkční a seřízené brzdy, průběžně je třeba kontrolovat stav a hustotu pneumatik, správně seřízená řídítka a všechny ostatní věci všem dobře známé z normálního kola. Jednou za rok byste měli dát kolo do autorizovaného servisu, kde jej zkontrolují a seřídí po technické stránce. Po každých 150 až 200 km je třeba provést kompletní údržbu kola.

Máme na mysli mazání řetězu, ložisek, měniče rychlosti, brzdícího a řídícího lanka a všech ostatních pohyblivých komponentů, zkontrolovat veškeré spoje a šrouby. Zároveň je dobré vyčistit hůře dostupné části kola, to však už nemá nijak velký vliv na funkčnost kola jako takového.

Starostlivost o baterii

Nezapomínejte ani na baterii, kde je potřeba pamatovat zejména na několik zásad, které pomohou prodloužit jejich životnost. Většina používaných baterií má lithiové články, a zde je vhodné:

  • Nenechat baterii dlouho vybitou.
  • Pravidelně nabíjet a vybíjet (tj. používat elektrokolo).
  • Nevystavovat baterii extrémně vysokým teplotám.

Zde zapomeňte na nesmyly v podobě „formátování baterií“ a různé úplné vybíjení a nabíjení, protože toto pravidlo se lithiových baterií vůbec netýká. Týká se to třeba baterií typu Ni-MH, které se už dnes ale v elektronice používají jen zřídka. Bohužel mnohá doporučení neustále chybně formátování zmiňují i u moderních baterií lithiových.

Cena elektrických kol

Teď už víte o elektrokolech naprosto vše, co se dá a tak je načase se podívat na poslední kapitolu. Jako vždy si tedy elektrokola rozdělíme do tří cenových kategorií a představíme si, co od jaké lze očekávat.

Cena elektrokola od 20 000 Kč do 30 000 Kč s DPH

V této kategorii naleznete menší elektokola, který nebudou mít výjimečný výkon ani výdrž baterie, ale na cestu do práce na přiměřeném terénu vám určitě stačit bude.

Městská kola v této cenové hladině už patří k velmi dobře vybaveným modelům, a pokud hledáte výkonnější kolo do města, pravděpodobně jej najdete tady.

Cena elektrokola od 30 000 Kč do 40 000 Kč s DPH

V této kategorii si mimo městských elekrokol budete moci vybírat i mezi treckovými a skládacími, které už poskytují slušné výkony i s výdrží.

Tyto kola už se řadí mezi velice spolehlivá a postačí vám i na dlouhé výlety v přírodě. Existuje však ještě jedna kategorie, která už vám zajistí i výdrž v náročném terénu – ta je však bohužel ještě o řádek níže.

Cena eletkrokola nad 40 000 Kč s DPH

Zde lze najít ty nejlepší a nejspolehlivější společníky, které mnohdy svým výkonem překonají horší terény, než například automobil.

Zde máte jistotu, že s vámi elektrokolo bude ještě dlouhá léta, s čímž se pojí i fakt, že nebudete muset často měnit baterii a jiné díly, které by se u jiných kategorií rychleji opotřebovali.

Většina těchto kol disponuje těmi nejkvalitnějšími materiály, jako je třeba karbon.

Elektrokola: Elektrické kolo a pár slov na závěr

V tomto článku jste se dozvěděli o tom, jak si vybrat nové elektrické kolo. Pověděli jsme si o důležitých parametrech, které je dobré znát pro výběr tohoto druhu zboží. Doufáme, že jsme vám s tímto úkolem výběru nového elektrokola pomohli a vy si teď vyberete kvalitní elektrokolo, které bude přesně podle vašich představ a vydrží vám dlouho a odveze vás všude tam, kam budete potřebovat.

Nyní už vám k nákupu stačí pouze pár kroků. Stačí si pouze váš vysněný produkt v podobě nového elektrokola zakoupit v některém z online obchodů a naplnit v něm virtuální nákupní nákupní košík.

Z tabulky s porovnáním výše se proklikněte na srovnávací server Heureka, kde si můžete porovnat jednotlivá elektrická kola a jejich ceny včetně recenze a uživatelských zkušeností s konkrétním modelem elektrokola. Dozvíte se tam také které elektrokolo je kde skladem a za jakou se prodává cenu v různých obchodech.

4.6/5 - (18 votes)

Mohlo by vás také zajímat