Vyhledejte produkty, recenze nebo články

Jízdní kola

Obsah článku Ukaž

Krásné projížďky přírodou, nebo cesty po městě do práce na jízdním kole byly vždy velice oblíbené a s nástupem doby, kdy se celá země snaží šetřit přírodu, se s jízdními koly setkáváme ještě o to častěji. Ať už patříte mezi nadšené sportovce, rekreační jezdce po přírodě a památkách, nebo hledáte snadný, levný a ekologický způsob dopravy do práce, určitě se budete muset potýkat s výběrem toho pravého jízdního kola pro vás.

Dnes už není tak snadné vybrat si jízdní kolo, jelikož se trh každou minutou rozšiřuje nejen o nové modely, ale dokonce vznikají i nové druhy jízdních kol, které se od sebe často výrazně liší a mají často úplně jiný účel využití. Výběr toho správného kola tedy může být i složitější než výběr například auta.

Abychom vám tento složitý a dost náročný výběr usnadnili, vytvořili jsme pro vás tento článek, kde si představíme základní otázky, podle kterých si kolo vybrat. Ukážeme si samotné základní druhy, které lze na trhu najít, dále si představíme a podrobně popíšeme veškeré parametry, které lze na kolech najít a ukážeme si, jaké příslušenství lze ke kolu dostat, popřípadě zakoupit. Jako poslední důležitou kapitolou je jako vždy samotná cena kol. Ceny si jako vždy rozdělíme do tří cenových kategorií a představíme si, co od jaké lze očekávat.

Jízdní kola: Porovnání 10 nejlepších jízdních kol podle hodnocení, testů a recenzí zákazníků

V tomto srovnání jsme pro vás vybrali 10 nejlepších jízdních kol. Jak jsme tato kola vybírali? Vybrali jsme je podle hodnocení a dostupných recenzí uživatelů a zákazníků. Tato jízdní kola jsme následně seřadili do přehledné tabulky. Tyto produkty si můžete následně seřadit podle vašich preferencí. Pokud vás například zajímá nízká cena, můžete si seřadit jízdní kola podle orientační ceny s DPH a vybrat si tak nejlevnější a zároveň nejlepší jízdní kolo.

NázevVzhledTyp kolaPohlavíOrientační cena (s DPH)Dostupnost
Superior XP 909 2021Jízdní kolo Superior XP 909 2021HorskéPánské26990Zobrazit v obchodech
Specialized Rockhopper 2021Jízdní kolo Specialized Rockhopper 2021HorskéPánské14490Zobrazit v obchodech
Trek Marlin 5 2021Jízdní kolo Trek Marlin 5 2021HorskéDámské14490Zobrazit v obchodech
Rock Machine Catherine 10 2021Jízdní kolo Rock Machine Catherine 10 2021HorskéDámské14990Zobrazit v obchodech
Rockrider ST530 2019Jízdní kolo Rockrider ST530 2019HorskéUnisex9999Zobrazit v obchodech
Rockrider ST100 dámské 2019Jízdní kolo Rockrider ST100 dámské 2019HorskéDámské5999Zobrazit v obchodech
Rock Machine Catherine 20 2021Jízdní kolo Rock Machine Catherine 20 2021HorskéDětské7990Zobrazit v obchodech
Woom 2 2021Jízdní kolo Woom 2 2021MěstskéDětské8790Zobrazit v obchodech
B twin ST500 2019Jízdní kolo B twin ST500 2019HorskéDětské4499Zobrazit v obchodech
Trek Marlin 7 2021Jízdní kolo Trek Marlin 7 2021HorskéPánské21990Zobrazit v obchodech
Po kliknutí na odkaz “Zobrazit v obchodech” budete přesměrováni na srovnávací portál Heureka. Na něm si můžete porovnat ceny jednotlivých obchodů a přečíst si recenze a hodnocení jízdních kol od jejich uživatelů.

Elektrokola: Porovnání 10 nejlepších elektrických kol podle hodnocení, testů a recenzí zákazníků

V tomto srovnání jsme pro vás vybrali 10 nejlepších elektrických kol. Jak jsme tato elektrokola vybírali? Vybrali jsme je podle hodnocení a dostupných recenzí uživatelů a zákazníků. Tato elektrokola jsme následně seřadili do přehledné tabulky. Tyto produkty si můžete následně seřadit podle vašich preferencí. Pokud vás například zajímá nízká cena, můžete si seřadit elektrokola podle orientační ceny s DPH a vybrat si tak nejlevnější a zároveň nejlepší elektrokolo.

NázevVzhledPohlavíTyp kolaMax. dojezd (km)Kapacita baterie (Wh)Umístění motoruOrientační cena (s DPH)Dostupnost
Leader Fox Swan 1Elektrokolo Leader Fox Swan 1UnisexHorské120630Středový42990Zobrazit v obchodech
Leader Fox BendElektrokolo Leader Fox BendPánskéTrekking/cross130630Středový39750Zobrazit v obchodech
Leader Fox Exeter dámskéElektrokolo Leader Fox Exeter dámskéDámskéTrekking/cross130630Středový37450Zobrazit v obchodech
Crussis e-Guera 5.6 2021Elektrokolo Crussis e-Guera 5.6 2021DámskéHorské115468Středový37790Zobrazit v obchodech
Apache Matta E6 2020Elektrokolo Apache Matta E6 2020DámskéTrekking/cross110468Nábojový29990Zobrazit v obchodech
Crussis e-Atland 5.6 2021Elektrokolo Crussis e-Atland 5.6 2021PánskéHorské115468Středový37790Zobrazit v obchodech
Apache Tuwan MX-I 3 2020Elektrokolo Apache Tuwan MX-I 3 2020UnisexHorské160576Středový47990Zobrazit v obchodech
Author ElanElektrokolo Author ElanUnisexMěstské100450Nábojový19990Zobrazit v obchodech
KTM Macina Race 291 2020Elektrokolo KTM Macina Race 291 2020PánskéHorské195500Středový71490Zobrazit v obchodech
Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 625 2021Elektrokolo Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 625 2021UnisexTrekking/cross190625Středový111990Zobrazit v obchodech
Po kliknutí na odkaz “Zobrazit v obchodech” budete přesměrováni na srovnávací portál Heureka. Na něm si můžete porovnat ceny jednotlivých obchodů a přečíst si recenze a hodnocení elektrokol od jejich uživatelů.

Jak vybrat to správné kolo pro vás?

Než si kolo začnete vybírat, je dobré si odpovědět na pár základních otázek, které by vám výběr mohli velice usnadnit, a dokonce vás nasměrují do té správné kategorie a typů kol, takže se vám výběr rapidně zúží.

Kde budete jezdit nejčastěji (město, terén, zpevněné cesty, kombinace, výlety s dětmi či adrenalinové sjezdy)?

Dopravní prostředek (do práce, po městě, krátké výlety)

Pokud hledáte kolo, která vám má sloužit jako dopravní prostředek, je dobré volit kola s rovnějším posedem. Kola určená k dopravě po městě mají někdy i prostor pro brašnu a další vychytávky, které byste u těch sportovních jen těžko našli. Pro kombinaci s MHD či autem je výborná lehká skládačka.

  • Městské kolo (urban bike)
  • Městské elektrokolo
  • Skládačka (elektroskládačka)
  • Retro kolo

Kolo do terénu (sjezdy, les, kameny)

Ať už plánujete vyjížďky s rodinou po přírodě, nebo hodláte sjíždět hornatý a nerovný povrh, určitě se Vám bude hodit jedno z těch bytelnějších kol. Proto raději volte mezi těmito druhy:

  • Horské kolo
  • Horské elektrokolo
  • Celoodpružené kolo
  • Sjezdový speciál
  • Fat bike

Kolo na zpevněné cesty (silnice a lehký terén, lesní a polní cesty, cyklostezky)

Krosové kolo či trekingové kolo kombinuje výhody horského a silničního kola. Toužíte-li po rychlé jízdě po zpevněných cestách a občas si rádi užijete i jízdu lehkým terénem, je krosové kolo ideální volbou. Hodí se také jako univerzální kolo nejen pro začátečníky. Fenoménem posledních let je Gravel Bike. Kolo, které vás chytne a nepustí. Konstrukce vychází ze silničních kol, je ale osazené širšími plášti s jemným vzorkem.

  • Krosové či trekingové
  • Gravel bike

Kolo na silnici

Silniční kola mají lehké rámy a úzké hladké pláště, které zajišťují maximální rychlost při co nejnižším možném vydaném úsilí. Mají delší geometrii rámu a zahnutá řídítka jsou nízko posazená. Díky tomu jezdec zaujímá  pozici s velmi malým aerodynamickým odporem. Zcela specifické užití mají kola na časovku či triatlon.

  • Silniční kolo
  • Časovkářský speciál
  • Triatlonové kolo

Kolo na cestování s brašnami

Expediční kola mají zpravidla spolehlivý ocelový rám, který poskytuje pevnou oporu, je trvanlivý a kvalitní, pohlcuje vibrace a je snadno opravitelný. Bývá zeslabovaný, dosáhneme tedy nízké hmotnosti, která je při cestování „na těžko“ důležitá.

  • Expediční kolo
  • Gravel bike

Jak často budete kolo používat, kolik kilometrů ročně ujedete (každý den do práce, víkendové výlety nebo jen tak do kavárny)?

Filtrem v rámci zvolené kategorie pak může být otázka, jak často plánujete jezdit. Čím více času budete v sedle trávit, tím důležitější pro vás bude komfort. Podle toho sáhněte po modelech nižší, střední nebo vyšší třídy.

Kolik měříte centimetrů?

Vaše velikost vás také může výražně omezovat. Tím se nemyslí ani tak váha, jako spíše výška, protože pokud patříte mezi potenciální hráče basketbalu, skládačku do města si jen těžko pořídíte. U výběru je vaše výška a váha velice důležitý parametr a věnovali jsme tomu níže v článku samostatnou kapitolku.

Kolik chcete do nového kola investovat?

I cena pro vás bude jistě důležitá. U výběru jízdního kola však není moudré příliš šetřit, protože zde dáváte všanc svou bezpečnost a tím i zdraví – takže bacha! Každopádně i o cenách se budeme podrobně bavit a to v úplně poslední kapitole tohoto článku.

Máte nějaké speciální požadavky či omezení (barva, značka, zdravotní omezení…)?

Pokud máte nějaká svá kritéria – například na design, nebo styl, určitě si je nenechávejte pro sebe. Na trhu je nepřeberné množství druhů a designů, takže při správném a trpělivém hledání i jistě každý najde to své.

Typy jízdních kol

Horská kola

Horské kolo je u nás nejrozšířenějším užívaným jízdním kolem a jezdí na něm rekreační cyklisté o profi závodníci.

Horská kola jsou určena do náročnějších terénů a i mezi typy horských kol je potřeba dělat rozdíly.

Máme horská kola neodpružená, horská kola s přední odpruženou vidlicí a celoodpružené horská kola.  Výrobci se rádi předhánějí v systémech pružení. Pro správný výběr je dobré daný systém podrobněji konzultovat s technikem. Mezi jednotlivými systémy mohou být velmi markantní rozdíly v charakteristice zachycení nerovností jízdy a skoků. Tlumiče a vidlice bývají většinou u všech stejné a jsou dodávány specializovanými výrobci (FOX racing shox, RockShox aj.)

Podle konstrukce a zdvihu odpružení dělíme horská kola dále na:

  • cross country (zdvih odpružení cca 80-120mm)
  • trail /allmountain (zdvih odpružení cca 100-140mm)
  • enduro (zdvih odpružení cca 140-160mm)
  • freeride (zdvih odpružení cca 150-250mm)
  • downhill (zdvih odpružení cca 190-250mm)
  • dirt-jump / street (zdvih odpružení cca 0-100mm)
  • trial (horská kola bez odpružení)

Horská kola mají 26“ nebo nověji také 29″ (měřeno v palcích) ráfky a širší pláště a často jsou vybavována odpružením. Na většině horských kol dnes už najdeme minimálně přední odpruženou vidlici. Zadní potom mívají kola určená pro dlouhou a technicky náročnou trasu. Odpružená vidlice nicméně není jednoznačným rozlišením, na trhu najdeme i vysoce kvalitní horské, neodpružené vidlice například od výrobců Ritchey či Syncros.

Řídítka jsou úplně rovná nebo mírně zvednutá, tzv. „vlaštovky“. Cena horského kola se různí podle vybavení a použitých materiálů. Obecně lze říci, že závodníci by se neměli dívat po kolech pod 40 tisíc.

Převody u horských kol dnes máme většinou ve variantách 3×7, 3×8 a 3×9. Nejnovější trendy směřují k převodům 3×10 a 2×10. Na horském kole můžeme najít klasické ráfkové brzdy, mechanické kotoučové nebo hydraulické kotoučové brzdy.

Obecně platí, že pokud existuje riziko, že v drsnějším terénu vyosíte ráfek a uděláte osmici, volte raději kotoučové brzdy. Vykřivení ráfku pak sice bude nepříjemné, nicméně kotoučové brzdy budou stále brzdit.

Trekingová kola (krosová kola)

Netroufáte si na náročné terény, ale ani silnice vás z nějakého důvodu nelákají? Co se porozhlídnout po trekingových kolech (též trekových kolech) a krosových kolech (též crossových kolech)?

Tyto pojmy bývají často zaměňovány, přesto ale definice říká jasně:

Trekové (trekingové) kolo je druh jízdního kola, který je určen k delší jízdě po silnici nebo nenáročným terénem. Kola 28“ – díky tomu se snadněji vede, drží stopu a klade nízký valivý odpor. Bývá vybaveno cyklistickými brašnami na nosičích, blatníky, světly.

Krosové kolo v sobě kombinuje lehkost silničních kol a pevnost horských kol, ale díky absenci vybavení je určené spíše do lehčích terénů než na silnici. Krosová kola byla dlouhou dobu výrobci rámů a komponent trochu zanedbávána z hlediska kvality. Mělo jít původně o hybridy určené pro nejširší veřejnost a víceméně o nízkorozpočtová kola. Nicméně, zejména v posledních dvou letech, volí cyklisté právě krosová kola před horskými. Trendy minulých let byly totiž jednoznačně ve znamení horských kol, která pak v podstatě neplnila svůj účel, velké procento cyklistů s nimi do terénu nikdy nevyjelo. Často byla volba ovlivněna nabídkou, při absenci kvalitnějších krosových kol zákazník raději sáhnul pro lépe vybaveném horském kole.

Silniční kola

Silniční kola jsou určena k rychlé jízdě na kvalitním povrchu, jako je asfalt či beton. Mají maximálně odlehčené rámy z lehkých materiálů (zpravidla dural, často i uhlíková vlákna) a úzké pláště kol pro dosažení co nejvyšší rychlosti při co nejmenší vynaložené energii. Pláště mohou být s duší nebo bez ní. Řídítka mají silniční kola posazená nízko, aby měl skloněný jezdec co nejnižší odpor vzduchu, tradiční tvar řídítek jsou tzv. berany. Kola tohoto typu se nehodí do terénu.

Městská kola

Městská kola jsou uzpůsobena pohybu po městských silnicích a chodnících. Počítají s tím, že na nich pojede člověk v civilním necyklistickém oblečení. Posed bývá velmi vzpřímený a pohodlný. Kola jsou často osazena nosiči, či blatníky, nebo se dá toto příslušenství lehce doplnit. Oblíbené jsou v této kategorii (nejenom u žen) tzv. sukňové rámy, které vám umožní snadné nasednutí a sesednutí z kola díky absenci horní rámové trubky.

Skládací kola

Skládací kola (také skládačky) jsou vlastně také městská kola, která lze pomocí několika rychloupínačů složit do kompaktních rozměrů. Můžete je tak snadno převážet v hromadné dopravě nebo si je například vzít s sebou do obchodu. Nevýhodu představuje celkově nízký rám a malé ráfky. Skládací kola jsou tak vhodná jen pro krátké přesuny po městě.

Gravel kola

Gravel je další hybridní kategorií kol. Gravely vznikly celkem nedávno zkřížením silničních a horských kol. Jsou rychlé na silnici, ale kromě hladkého asfaltu je jim dobře i na polních cestách a v lehčím terénu. Rám se většinou hodně podobá silničkám, ale posed není tak sportovní. Typické jsou širší silniční pláště a kotoučové brzdy, které jsou na čistokrevných silničkách stále spíše vzácností.

BMX kola

Kola určená pro využití buď na uzavřených okruzích anebo zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. V žádném případě není vhodné využívat tato kola k jízdě na delší vzdálenosti.

Dětská kola

Dětská kola jsou lehká, velice dobře ovladatelná a díky odolné konstrukci ustojí i četné pády. Vyrábí se v mnoha barevných provedeních či dětských motivech. Při výběru kola pro děti se zaměřte na jeho velikost. Děti rychle rostou, proto volte první kolo raději o něco větší, aby dítěti déle vydrželo. Dětská kola se vyrábí pro děti ve věku zhruba od 2 do 14 let.

Velikost dětských kol

Dětská kola mají nejčastěji průměr 12–26″. Velikost kola se určuje podle výšky postavy nebo výšky rozkroku měřeného po vnitřní straně stehna.

Velikost rámu kola

Velikost rámu kola je v případě dětských kol ideální do úrovně pasu. Nejlepší je pak vybrat takové kolo, které je co nejvyšší, ale zároveň vhodné pro výšku vašeho dítěte. Předejdete tak tomu, aby z kola hned vyrostlo.

Materiál rámu

Materiál, ze kterého je rám vyroben, má zásadní dopad na vlastnosti kola, a tak je výběr důležitý.

  • Ocelový rám je pevný a levný. Jeho nevýhodou je vysoká hmotnost a podléhání korozi.
  • Duralový rám je sice dražší než ocelový, ale je lehčí a stejně pevný.

Brzdy

Brzdy jsou samozřejmě velmi důležité, obzvláště pak u dětských kol. Narazit můžete na dva typy brzd.

  • V-brake („véčkové“ brzdy) brzdí třením gumové plošky o ráfek kola. Jsou běžnější variantou díky své nízké ceně a nenáročnosti na údržbu. Nebezpečnou nevýhodou je ale fakt, že při kontaktu s vodou účinnost brzd klesá.
  • Kotoučové brzdy nejsou tak časté, ale jsou bezpečnější. Zabrzdí bez ohledu na vnější vlivy. Nevýhodou je větší náročnost na údržbu.

Elektrokola

Díky zabudované baterii a motoru vám umožní přejet větší kopce či vzdálenosti bez úmorného tréninku. Elektrokolo maže rozdíly mezi trénovaností jezdců a manžel, manželka, přítel či přítelkyně s vámi bude moci držet krok při vašem tréninku či projížďce. Dojíždění za prací bude mnohem snazší než čekaní v autě na ucpaných komunikacích a s asistencí elektromotoru nepřijedete do práce zpocení. Seniorům umožní elektrokolo doslova omládnout.

Parametry pro výběr kola

Kola

U kol pro dospělé se setkáme s průměrem kol od 26“ až 29“.

26 palců

Takový průměr se postará o zábavu, kolo samotné je totiž obratnější. Bohužel v terénu to taková legrace není, protože kolo má malou kontaktní plochu.

27 palců

Průměr 27 palců stále zaručuje nízkou váhu, přesto už je stabilnější než kolo s menším průměrem. Mínus představuje jediný bod – tento průměr je poněkud nedostatkovým zbožím.

28 palců

Nejen stabilita, ale také komfortní pocit z jízdy je doménou tohoto průměru. Avšak tohle pohodlí je vykoupeno vyšší váhou kola.

29 palců

Tito obři se postarají o perfektní prostupnost terénem a rychlost. Nicméně se hůře ovládá v nízkých rychlostech a je opravdu těžké.

Druhy značení velikosti kol

Metrické označení

První označení, které na plášti najdete je vyjádřeno např. takto: 37 – 622. Toto číslo v milimetrech vyjadřuje vnější šířku nafouknutého pláště a vnitřní průměr od patky k patce.

Konkrétně 622 mm pasuje na kola, která mají průměr 28-29“. Čím menší je označení v milimetrech, tím je menší průměr kola.

Označení v palcích

Druhé číslo je „palcové“ značení. Např. označení 28“ X 1 5/8 X 1 3/8“ znamená, že vnější průměr nafouknutého pláště je 28 palců X vnější šířka nafouknutého pláště je 1 a 5/8 palce X výška pláště od paty ráfku po korunu běhounu je 1 a 3/8 palce.

Toto označování není tak přesné jako to první a může být nepřesné, stále je však hojně využíváno zejména u horských kol.

Francouzské označování

Pokud na plášti najdete číslo např. 700 x 35C, znamená to, že vnější průměr nafouknutého pláště je 700 mm a vnější šířka nafouknutého pláště je zase 35 mm.

Materiál

Podle toho kolik máte na nákup nového kola odloženo si můžete vybrat z několika materiálů. Kdysi se používala hlavně ocel. Dnes už je stavebním materiálem spíše pro ta nejlevnější kola. Výhodou ocelových rámů je jejich pružnost, nevýhodou vyšší hmotnost. V obchodech najdete i rámy označené jako Columbus nebo Cr-Mo. Jedná se o zušlechtěnou ocel s přísadou chromu a molybdenu. Tato slitina umožňuje použít tenčí stěny trubek a rám je pak lehčí. Se vzrůstající kvalitou ocelových slitin, ale roste i finální cena kola.

Většina dnes prodávaných kol má rámy z hliníku. Hliníkové rámy poznáte podle označení ALU a jejich výhodou je slušná hmotnost, velmi dobrá tuhost a příznivá cena. Nevýhodou je pak nízká pružnost rámu.

Druhým v dnešní době nejpoužívanějším materiálem pro výrobu rámů je karbon. Pokročilá technologie výroby umožňuje stavět extrémně pevné a ultralehké rámy. Oproti hliníkovému rámu je váhová úspora u karbonu 30-50 %.

Sedlo a posed

Správný posed na kole

Správný posed a nastavení je jedním z velmi důležitých parametrů jak si jízdu na kole co nejvíce užít a přitom si například neničit záda. Správný posed vám pomůže podávat také podstatně lepší výkony na kole.

Sedlo vodorovně

Nastavení sedla má být vodorovně. Pokud budete mít například sedlo nastavené špičkou dolů, pak budou trpět ruce , záda i břišní svaly. Někteří závodníci sice sedlo montují nepatrně špičkou dolů, ale to je opravdu specifikum závodníků, kteří na kole tráví většinu svého času a je dost závislé na typu sedla.

Jak vysoko sedlo?

Nastavení výšky sedla se řídí tímto způsobem. Sednete si na kolo a jednu z klik na převodníku dáte do polohy dolů. Na pedál položíte nohu.  Noha pod kolenem  při správném nastavení nesmí být ani natažená, ani moc skrčená.  Pokud jste příliš vysoký jezdec, pak je vhodné například 29“ kolo a nebo vytáhnout sedlovku z rámu tak, aby byl posed nastaven správně. Pak je potřeba ale hlídat značku na sedlovce, která ukazuje maximální možné vysunutí sedlovky tak, aby nedošlo k poškození rámu.

Pedály

Správná poloha nohy na pedále je taková, že musí být rovnoběžně s klikou. Pokud tomu tak nebude, pak budete třeba šlapat koleny  od sebe. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu.

Řídítka

Polohu řídítek nastavíme tak, že po nasednutí na kolo položíme ruce na řídítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Nastavení brzdových pák by mělo být tak, že se budou lehce dotýkat spodní části prstů.

Správná poloha výšky řidítek k sedlu je hodně o individuálním nastavení a lze je dobře nastavit po několika vyjížďkách tak, aby se nám na kole pohodlně jelo. Pokud budeme chtít sportovní nastavení, pak budou řidítka níž, pokud budeme chtít jízdu komfortní a turistickou, pak řídítka mohou být trochu výš.

Rám

Rám dává kolu charakter. Jaký je rám, tak rychlé je kolo, říká se s nadsázkou. Ale poznat dobrý rám je věda. Rada odborníka je opět nad zlato. Záleží nejen na geometrii, ale i na materiálu. Dnes jsou v módě uhlíkové kompozity (dále karbon).

Má nesporné výhody, které ocení spíš závodníci a velmi pokročilí jezdci. Je lehčí, dobře pruží, udržuje dostatečnou pevnost a materiál má takřka nulovou únavovou křivku. Naše rada zní: Kdo na to má, ať “jezdí karbon”, ale ať si nejdříve zjistí podrobnosti u znalců. I karbon se dá ošulit. Dobrý hliník je rozumnou šetřící variantou. Většina cyklistů si s ním užije skoro stejnou legraci.

Pánské vs. dámské rámy

Drtivá většina horských kol, silničních kol a gravel biků má unisex rámy. Každá značka ale nabízí pár specificky dámských horských kol se sníženou horní trubkou. O něco častěji se s rozdělením na dámské a pánské rámy potkáte u krosových a trekingových kol. U městských kol bývá rozdělení podle pohlaví standardem.

Vidlice

Odpružená přední vidlice je už standardní výbavou horského kola. Existuje však široké spektrum vidlic různých konstrukcí. Vhodná kombinace rámu a vidlice právě pro váš styl a úroveň ježdění by měla být jedním z nejdůležitějších bodů rozhodování. Právě kvalita vidlice může dlouhodobě určovat kvalitu a tím hranice vašeho stroje. Na rozdíl od komponentů jako řazení, měnič a podobně, je případná výměna vidlice nákladnou operací.

Proto by jí při výběru kola měl kupující věnovat patřičnou pozornost. Je lepší volit kolo s kvalitnější vidlicí i za cenu kompromisu na ostatních komponentech, než kombinaci horší vidlice a dražšího osazení. Dobrý prodejce by měl být schopen poradit s výběrem konstrukčního řešení, kvalitativní úrovně či konkrétní značky a modelu. Představit jejich přednosti nebo nevýhody.

Převody

Počet převodů

Na ideálním počtu převodů se neshodnou ani ti největší odborníci. Obecně by se ale dalo říct, že čím více převodů kolo má, tím lépe. I když tato poučka neplatí vždy a zcela striktně. Více rychlostí vám každopádně umožní lépe si přizpůsobit náročnost a styl jízdy.

Počet převodů se často liší podle rozdílných typů kol. Nejčastěji narazíte na následující počet rychlostí:

  • Horská kola a krosová kola– 24 až 30 převodů
  • Silniční kola– 18 až 30 převodů
  • Sjezdová kola– 9 až 27 převodů.

Brzdy kola

Brzda je nedílnou, a hlavně velice důležitou součástí jízdního kola. Jde ve své podstatě bezpečnostní prvek, díky němuž jste schopni zabrzdit a zastavit na místě. I v této sféře máte na výběr ze dvou nejčastějších mechanismů, jejichž kvalita úměrně souvisí s cenou.

  • Brzdy čelisťové
  • Brzdy kotoučové

Odpružení kola

Kola bez odpružení

Odpružení nenajdeme u městských a silničních kol, u kterých tím pádem neubývá sil při záběru. Na druhou stranu se přenášejí všechny vibrace, které vás na nerovném terénu mohou potkat.

Kola s odpruženou přední vidlicí

S tímto typem odpružení se setkáme nejčastěji u trekingových a krosových kol. Odpružená přední vidlice se postará o komfortní jízdu, která tolik nezatěžuje ruce při jízdě v terénu.

Celoodpružená kola

Celoodpružená kola se postarají o nejvyšší jízdní komfort při překonávání náročného terénu. Nevýhodou je převážně vysoká váha takových kol, náročný servis i vyšší pořizovací cena.

Kolo a jeho příslušenství

Co by nikdy nemělo chybět

  • Dvě na sobě nezávislé brzdy se stupňujícím se ovládáním brzdného účinku.
  • Zaslepení konců trubek řídítek.
  • Zakončení nebo vhodný tvar ovládacích páček brzd a měničů převodů, volných konců řídítek, křídlové matice, rychloupínačů, držáků a konců blatníků.
  • Uzavřenost matic nábojů kol, nejde-li o křídlové, rychloupínací nebo řešení v kombinaci s krytkou náboje
  • zadní odrazku červené barvy o požadovaných rozměrech, na správném místě a ve správném úhlu vůči vozovce, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou.
  • Přední odrazku bílé barvy o požadovaných rozměrech, na správném místě a ve správném úhlu vůči vozovce, která může být kombinována či nahrazena odrazovým materiálem obdobných vlastností.
  • Odrazkami oranžové barvy na obou stranách pedálů.
  • Alespoň jednou boční odrazkou oranžové barvy na paprscích předního, zadního nebo obou kol.
  • Za snížené viditelnosti je povinností cyklisty vybavit se předním bílým světlometem, který osvětluje vozovku nejdále 20 metrů od světlometu.
  • Za snížené viditelnosti je také nutné mít na kole zadní červenou svítilnu.
  • Obě svítilny, pokud používají baterie nebo jiný zdroj energie, musí být vybaveny zdrojem elektřiny, který je schopen zajistit minimálně 1,5 hodiny svícení.

Další volné příslušenství

Helma a brýle

Nezbytným doplňkem ke kolu je pro každého cyklistu ochranná helma. Helmy jsou základem bezpečné jízdy a pro děti do 18 let jsou zákonem povinně nařízené. Hodit se však budou i cyklistické brýle.

Správné oblečení

K základnímu vybavení patří dres či cyklistické kalhoty. Při každé delší jízdě oceníte komfort, který poskytují. V kalhotách bývá všita speciální vložka ze zvláštního materiálu, takže vaše sedací partie budou ušetřeny nepříjemných otlaků.

Příruční zavazadla

Praktické jsou pro jízdu na kole speciální příruční zavazadla, jako např. cyklistické batohy, ledvinky anebo brašny, které se upevňují přímo na kolo – buď na speciální nosič, nebo pod sedlo či na rám.

Jezdíte-li rádi podle mobilní navigace, mohlo by se vám hodit cyklopouzdro na telefon připevnitelné na řídítka. Velké oblibě se těší v poslední době také košíky na kola, výborně se hodí na retro kola, existují ale i ve sportovnějších provedeních.

Sada nářadí

Opravnou sadu s cyklonářadím ocení každý cyklista na cestách. Z hlediska bezpečnosti jsou důležitá světla na kolo, vhodné jsou i reflexní pásky a nálepky.

Další doplňky

Na kolo by se vám mohl hodit i bezpečnostní zámekcyklocomputerdržák na pitístojánek či zvonek.

SERVIS JÍZDNÍCH KOL

Doporučujeme kolo minimálně jedenkrát za sezónu nechat zkontrolovat, případně seřídit ve specializovaném servise. Při častém používání kola i vícekrát za sezónu. Nečekejte až se na vašem stroji něco pokazí a dejte kolo včas zkontrolovat. Předcházíte tím budoucím problémům a náročným opravám.

Je váha kola důležitá? Pro spoustu lidí je tento údaj důležitý, ale nesmíte zapomínat, že neexistuje jednotný systém, jak se mají kola vážit. Proto některé značky zváží kolo v nejmenším možném rámu, nenalakovaná, bez pedálů apod. Tento údaj je pak značně zavádějící.

Ceny jízdních kol

Jak už bývá zvykem, vždy si na úplném konci uděláme rozřazení do tří cenových kategorií a představíme si, co od jaké lze očekávat.

Ceny kol do 20 000 Kč s DPH

V nejnižší cenové kategorii budete celkem široký výběr, a to zejména z trekingových a horských kol. Ostatní druhy – jako třeba městská kola tu příliš nemá smysl hledat. Největší zastoupení mají modely s pevnou a přední odpruženou vidlicí. Počet převodů kolem 21 až 24, hmotnost mezi 14 až 15 kg a v některých případech i kotoučové brzdy.

I přes to, že se jedná o nejlevnější modely, budou jistě nenáročných uživatelům stačit a budou jim sloužit při správné údržbě i dlouhá léta.

Ceny kol od 20 000 do 60 000 Kč s DPH

Tuto cenovou kategorii lze považovat za tu s nejrozšířenějším sortimentem. Naleznete zde zastoupení většiny druhů kol i designů. Jízdní kolo v této hodnotě je již zárukou, že se ježdění můžete oddávat opravdu ve velké míře a vždy pod sebou budete mít komfortní dopravní prostředek. Téměř každý model za tuto cenu má odpruženou přední vidlici a kotoučové brzdy. S hmotností kola se dostanete pod hranici 13 kg a i počet převodů se bude blížit hodnotě 27. Své pevné zastoupení zde mají i nejrůznější modely kol silničních, nejenom těch horských a krosových.

Ceny kol nad 60 000 Kč s DPH

Tato cenová kategorie je již pro opravdové nadšence a milovníky jízdy na kole. S nárůstem cen totiž nedostanete jenom lepší výbavu v podobě převodů či brzd, ale hlavně ve kvalitě jednotlivých komponent a v pozvolném snižování jejich hmotnosti. Největší zastoupení zde mají kola horská a silniční. V případě těch terénních jasně vítězí celoodpružené mechanismy, váha pod 12 kg a užití větších průměrů kol – nejoblíbenější jsou 27,5″ a 29″.

Jízdní kola: Jízdní kolo a pár slov na závěr

V tomto článku jste se dozvěděli o tom, jak si vybrat nové jízdní kolo. Pověděli jsme si o důležitých parametrech, které je dobré znát pro výběr tohoto druhu zboží. Doufáme, že jsme vám s tímto úkolem výběru nového kola pomohli a vy si teď vyberete kvalitní jízdní kolo, které bude přesně podle vašich představ a vydrží vám dlouho a odveze vás všude tam, kam budete potřebovat.

Nyní už vám k nákupu stačí pouze pár kroků. Stačí si pouze váš vysněný produkt v podobě nového kola zakoupit v některém z online obchodů a naplnit v něm virtuální nákupní nákupní košík.

Z tabulky s porovnáním výše se proklikněte na srovnávací server Heureka, kde si můžete porovnat jednotlivá jízdní kola a jejich ceny včetně recenze a uživatelských zkušeností s konkrétním modelem jízdního kola. Dozvíte se tam také které kolo je kde skladem a za jakou se prodává cenu v různých obchodech.

Mohlo by vás také zajímat