Pneumatiky jsou důležitým prvkem výbavy každého motorového vozidla. Tak důležitým, že na jejich stavu značně závisí bezpečnost silničního provozu. A myslí na to i zákon. Takže pokud pneumatiky vašeho vozu neodpovídají normám, měli byste s tím neprodleně něco dělat. A s nedostatečným nebo nepravidelně sjetým vzorkem raději ani nevyjíždět na silnici. Nejenže je to nebezpečné, ale koledujete si tím o pořádnou pokutu při případné kontrole policií. A dokonce i o případné úřední znemožnění další jízdy.
Pneumatiky dělíme na zimní a letní, ale existují také celoroční modely. Bližší informace naleznete v sekci „Druhy pneumatik“. Moderní pneumatiky plněné vzduchem byly patentovány už roku 1888 a za jejich vynálezce je považován John Boyd Dunlop. Úkolem pneumatiky je fungovat jako primární odpružení nerovností na vozovce, ale také zajišťuje přenos sil mezi kolem a vozovkou. Z těchto důvodů je důležité, aby byla pružná. Vulkanizovaná pryž, používaná jako materiál pro výrobu pneumatik, ale v průběhu času degraduje (tvrdne), a tak není vhodné používat pro provoz starší pneumatiky.
Pneumatiky: Porovnání nejlepších pneumatik podle hodnocení, testů a recenzí zákazníků
V tomto srovnání jsme pro vás vybrali nejlepších pneumatik. Jak jsme tyto pneumatiky vybírali? Vybrali jsme je podle hodnocení a dostupných recenzí uživatelů a zákazníků. Tyto pneumatiky jsme následně seřadili do přehledné tabulky. Tyto produkty si můžete následně seřadit podle vašich preferencí. Pokud vás například zajímá nízká cena, můžete si seřadit pneumatiky podle orientační ceny s DPH a vybrat si tak nejlevnější a zároveň nejlepší pneumatiku.
10 nejlepších zimních pneumatik
Název | Vzhled | Výrobce | Typ | Vnitřní průměr | Hlučnost (dB) | Šířka (mm) | Profil | Orientační cena (s DPH) | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Barum Polaris 5 195/65 R15 91T | Barum | Zimní | R15 | 72 | 195 | 65 | 1129 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Polaris 5 205/55 R16 91T | Barum | Zimní | R16 | 72 | 205 | 55 | 1299 | Zobrazit v obchodech | |
Continental WinterContact TS 860 205/55 R16 91H | Continental | Zimní | R16 | 72 | 205 | 55 | 2170 | Zobrazit v obchodech | |
Nokian WR D4 195/65 R15 91T | Nokian | Zimní | R15 | 69 | 195 | 65 | 1268 | Zobrazit v obchodech | |
Michelin Alpin A4 185/65 R15 88T | Michelin | Zimní | R15 | 70 | 185 | 65 | 18415 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Polaris 5 165/70 R14 81T | Barum | Zimní | R14 | 71 | 165 | 70 | 1124 | Zobrazit v obchodech | |
Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 91H | Bridgestone | Zimní | R16 | 71 | 205 | 55 | 2075 | Zobrazit v obchodech | |
Continental WinterContact TS 870 195/65 R15 91T | Continental | Zimní | R15 | 70 | 195 | 65 | 1431 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Polaris 5 205/55 R16 91H | Barum | Zimní | R16 | 72 | 205 | 55 | 1430 | Zobrazit v obchodech | |
Nokian WR D4 205/55 R16 91H | Nokian | Zimní | R16 | 69 | 205 | 55 | 1701 | Zobrazit v obchodech |
10 nejlepších letních pneumatik
Název | Vzhled | Výrobce | Typ | Vnitřní průměr | Hlučnost (dB) | Šířka (mm) | Profil | Orientační cena (s DPH) | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nokian WetProof 195/65 R15 91H | Nokian | Letní | R15 | 68 | 195 | 65 | 1096 | Zobrazit v obchodech | |
Nokian WetProof 205/55 R16 91V | Nokian | Letní | R16 | 68 | 205 | 55 | 1277 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Bravuris 5HM 165/70 R14 81T | Barum | Letní | R14 | 70 | 165 | 70 | 1025 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Bravuris 5HM 195/65 R15 91T | Barum | Letní | R15 | 71 | 195 | 65 | 1179 | Zobrazit v obchodech | |
Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V | Continental | Letní | R16 | 71 | 205 | 55 | 1952 | Zobrazit v obchodech | |
Dunlop SP Sport Maxx RT 225/45 R17 91W | Dunlop | Letní | R17 | 71 | 225 | 45 | 2287 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91H | Barum | Letní | R16 | 71 | 205 | 55 | 1248 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91V | Barum | Letní | R16 | 71 | 205 | 55 | 1341 | Zobrazit v obchodech | |
Nexen N'Blue S 205/55 R16 91V | Nexen | Letní | R16 | 69 | 205 | 55 | 1312 | Zobrazit v obchodech | |
Hankook K125 Ventus Prime 3 205/55 R16 91V | Hankook | Letní | R16 | 71 | 205 | 55 | 1392 | Zobrazit v obchodech |
5 nejlepších celoročních pneumatik
Název | Vzhled | Výrobce | Typ | Vnitřní průměr | Hlučnost (dB) | Šířka (mm) | Profil | Orientační cena (s DPH) | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Barum Quartaris 5 195/65 R15 91H | Barum | Celoroční | R15 | 72 | 195 | 65 | 1153 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Quartaris 5 205/55 R16 91H | Barum | Celoroční | R16 | 72 | 205 | 55 | 1335 | Zobrazit v obchodech | |
Matador MP62 All Weather EVO 185/60 R14 82T | Matador | Celoroční | R14 | 71 | 185 | 60 | 932 | Zobrazit v obchodech | |
Barum Quartaris 5 165/70 R14 81T | Barum | Celoroční | R14 | 71 | 165 | 70 | 1132 | Zobrazit v obchodech | |
Michelin CrossClimate 2 215/55 R17 98W | Michelin | Celoroční | R17 | 71 | 215 | 55 | 4502 | Zobrazit v obchodech |
Je stáří pneumatiky problém?
Jak staré pneumatiky ale ještě používat a jaké už ne, o tom se přou i odborníci. Některé zdroje tvrdí, že 6 až 7 let stará pneumatika je až příliš stará, jiné že, přece ještě můžeme sem tam spatřit veterána opečovávaného v garáži s původními, třeba 30 nebo 40 let starými pneumatikami a ničemu to nevadí. No, pravda bude asi někde uprostřed. Při výrobě jsou pneumatiky napouštěny voskovou vrstvou, která působí jako ustalovač a konzervant. Čím více tohoto vosku v pneumatice je, tím je pro provoz použitelnější.
Vzhledem k tomu, že nová pneumatika začíná degradovat až ve chvíli, kdy se začne používat (a kdy na ni začínají působit povětrnostní vlivy, sůl a podobně), nemusíte se vůbec bát, když vám z e-shopu přijdou tzv. „skladovky“, na rozdíl od běžně rozšířeného mýtu. Jestliže tedy byly dobře skladovány, což je u drtivé většiny výrobců a slušných obchodníků (poznáte podle recenzí) pravidlem. Stáří pneumatiky se udává číslem DOT, které značí týden a rok výroby (například DOT 2117 znamená 21. týden roku 2017). Zde je vidět výhoda mezi koupí nových a použitých pneumatik – u těch použitých totiž zpravidla netušíte, jak s nimi bylo dosud zacházeno.
Fakt, že pneumatiky degradují hlavně vlivem povětrnostních podmínek, znamená, že každá pneumatika stárne jinou rychlostí. Podle toho, kolik toho s ní najezdíte, ale také podle toho, v jakých podmínkách jezdíte (zda po dálnicích, okreskách nebo polních cestách) a také zda je vaše auto garážované či nikoliv. V garáži pneumatiky přirozeně stárnou rychleji než venku. Je to tím, že na ně přes noc nesněží, neprší, nevytváří se na nich zmrzlá vrstva, atd.
Jak vybrat pneumatiku?
Rozměry pneumatik využitelných pro vaše konkrétní vozidlo jsou stanoveny ve velkém technickém průkazu vozidla (dále viz sekce Parametry), takže zde už máte výběr zúžený. Dalším faktorem výběru je i to, jak často budete vozidlo používat. Pokud například v zimě téměř nejezdíte, je zbytečné kupovat zimní pneumatiky. Spíš volte celoroční modely – ty jsou vhodnější i pro použití v létě. Zimní pneumatiky mají například vyšší hlučnost, což je dáno „propracovanějším“ vzorkem.
Pneumatiky kupujte ve chvíli, kdy na těch původních máte ještě nějakou rezervu, co se týče jejich životnosti. Když vidíte, že je pneumatika tvrdá nebo se drolí nebo když má nějaké viditelné mechanické poškození (což byste ve vlastním zájmu měli kontrolovat pravidelně). Dalším zásadním parametrem je vzorek, který má na počátku hloubku zpravidla 8 milimetrů a postupem času se třením zmenšuje. A u letních pneumatik je minimální hloubka dezénu pro použití na veřejných komunikacích 1,6 mm, u zimních pak 4 mm.
Ideální je kupovat všechny čtyři pneumatiky najednou (hovoříme-li o osobním vozidle), ale klidně je můžete shánět i po dvou. Jen na jedné nápravě by měly být nasazeny pneumatiky stejného rozměru, podobného vzorku a ideálně i stejného výrobce. Takže pokud vám třeba jedna pneumatika praskne nebo má neopravitelný defekt, je vhodné společně s ní vyměnit i tu druhou na stejné nápravě (nejsou-li obě před oním defektem zcela nové či zánovní).
Také vybírejte podle toho, na jaké vozidlo pneumatiky kupujete. Existují totiž speciální pneumatiky pro offroadová vozidla i pro dodávky. Dodávková vozidla za rok najezdí zpravidla násobně více kilometrů než běžné osobní auto a navíc z velké části v maximální zátěži. Proto jejich pneumatiky musejí být odolnější. Označují se písmenem C za označením průměru použitého disku (např. R16C).
Specifické pneumatiky jsou určené i pro sportovní jízdu. Pokud jste majiteli sportovněji laděných aut, jistě už máte svoje favority vybrané z nesčetných fór, která se tématu věnují. Pro běžné jízdy na silnici jsou určeny komfortní pneumatiky, pro sportovní jízdy naopak pneumatiky sportovní, které snesou vyšší zátěž a nevadí jim ani vyšší zahřátí při vyšší rychlosti (k rychlostnímu indexu viz níže).
Při výběru se můžete orientovat i podle značení pneumatik dle směrnic EU. Ty dělí pneumatiky na třídy podle vlivu na spotřebu paliva a také na třídy dle přilnavosti (schopnosti udržet stabilitu při brzdění na mokré silnici). V obou případech je označení prakticky shodné s energetickými štítky pro spotřebiče, takže A znamená nejlepší třídu, B druhou nejlepší, atd. Hlučnost pneumatiky – tedy poslední údaj, který EU sleduje – je udávána v decibelech (dB).
Posledním faktorem výběru je cena. Samozřejmě jako u jiných produktů i zde by mělo všeobecně platit, že čím vyšší cena, tím vyšší kvalita a naopak. Ale neplatí to tak vždy. Důležitějším faktorem je tedy poměr ceny a kvality. A ten poznáte hlavně z uživatelských i odborných recenzí a certifikovaných spotřebitelských testů. Všechny pneumatiky, které se dostanou na trh, musejí splňovat přísná bezpečnostní opatření, takže o svoji bezpečnost byste se neměli bát v žádném případě. Ale přece jen je lepší sáhnout minimálně po střední cenové hladině, zejména pokud to se svým autem myslíte vážně a chcete jej v sezóně používat pravidelně.
Druhy pneumatik
Jak již bylo řečeno, rozlišujeme podle sezónního využití dva základní druhy pneumatik, a to letní, zimní a celoroční.
Pneumatiky dle typu dezénu
Pneumatiky však můžeme rozlišovat i podle typů vzorku, tedy dezénu. Typy dezénu rozlišujeme tři, z nichž ta první je symetrická a lze ji tak na vozidlo umístit kamkoliv (tj. doleva i doprava a v jakémkoliv směru). Směr instalace není důležitý ani u pneumatik asymetrických, u nichž je ale třeba dodržovat vnitřní a vnější stranu pneumatiky. A nakonec tu máme ještě pneumatiky směrové (šípové), u kterých je důležitý směr otáčení (přirozeně myšleno při pohybu vozidla dopředu).
Pneumatiky podle způsobu využití
Už výše jsme naznačili, že pneumatiky můžeme nejen cenově rozdělit do různých kategorií. Způsoby dělení mohou být různé, ale v zásadě rozlišujeme tři kategorie, a sice pneumatiky ekonomické, komfortní a UHP. UHP je zkratkou anglického sousloví Ultra-High Performance a v přeneseném slova smyslu se jedná o vysokozátěžové pneumatiky pro sportovní využití.
Pneumatiky UHP bývají samozřejmě nejdražší (v daných parametrech) a mívají vysoký rychlostní index (viz níže). Zpravidla se jedná o extrémní rychlosti do 240 km/h (index V), 270 km/h (W) nebo 300 km/h (Y). Takové pneumatiky toho vydrží víc, mají vyšší přilnavost, pomaleji se zahřívají a auto se s nimi i ve vyšších rychlostech lépe ovládá.
Jenže pro běžné využití, to znamená přibližně nějakých 15 až 20 tisíc kilometrů ročně, úplně stačí varianta komfort. To je ta střední třída, se kterou neuděláte chybu. Zvlášť když vyberete osvědčenou a renomovanou značku. Klidně si opět nechte poradit recenzemi a testy, nebudete-li si jisti.
Naopak pneumatiky ekonomické řady můžeme ve většině případů vnímat jako z nouze ctnost. Neříkáme, že je úplně nutné se jim vyhýbat, ale zvažte, zda si raději něco málo nepřiplatíte. Ekonomické pneumatiky nutně znamenají kompromisy. A k těm se uchylte tak u třetího auta v rodině, nebo vlastně u jakéhokoliv auta, se kterým nenajedete více než 10 tisíc kilometrů ročně.
Pneumatiky podle šířky
Možná jste si všimli, že na moderní auta se dnes dávají stále širší pneumatiky. Ostatně rozdílu si nejvíce všimnete ve chvíli, kdy na silnici potkáte nějaký pěkný starý veterán nebo youngtimer. U těch se šíře pneumatiky s trochou přehánění blíží spíš motorce než modernímu autu. Užší pneumatiky jsou vhodnější do mokra a v případě zimních i do sněhu. Lépe se vyrovnají s aquaplaningem a mají kvůli nižšímu odporu i nižší hlučnost. A navíc bývají levnější.
Píšeme to sem proto, že mnoho vozidel má v technickém průkazu uvedené různé varianty dle šířky pneumatik a proto mají jejich majitelé širší pole působnosti, než tomu bylo dříve. Zvětšují se i velikosti ráfků – zatímco dříve byly standardní disky maximálně 16palcové (ti, kteří pamatují 80. léta, zase znají jako standard 13 nebo 14 palců), dnes už není problém mít v technickém průkazu 17“ nebo 18“ ráfky už z výroby. Přitom to byly ještě před dvaceti lety rozměry, které jsme si složitě museli nechávat schvalovat a zapisovat do TP a říkalo se tomu tuning.
Pokud jde o výhody širších variant pneumatik, u těch samozřejmě musíme vyzdvihnout především vyšší stabilitu na cestách. Mají také lepší záběr na sněhu a ledu, ale jenom na tom uježděném. Na tom čerstvém nejenom že hůře zabírají, ale i hůře brzdí. Výhodou pneumatik se širším dezénem je také to, že se oproti těm užším méně opotřebovávají. Zátěž způsobená hmotností samotného vozidla je u nich zkrátka rozložená na větší plochu. Širší pneumatiky se zároveň lépe chovají v zatáčkách. Jen je třeba mít na paměti, že se širšími koly budete mít i mírně větší spotřebu.
Run-flat neboli dojezdové pneumatiky
Dojezdové pneumatiky čili run-flat (nebo také runflat) jsou pneumatiky, které disponují zesílenou bočnicí, a proto je možné je omezeně používat i poté, co jste se svým autem dostali defekt. Stanovený dojezd se všeobecně uvádí pro maximální rychlost 80 km/h a maximální vzdálenost 80 km. Což zpravidla znamená bezpečný dojezd do nejbližšího pneuservisu a spoustu ušetřených peněz za asistenční službu (respektive času při čekání na ni, máte-li asistenci v rámci pojištění). Dojezdové pneumatiky ale můžete využít jen u modernějších aut vybavených elektronickou kontrolou stability (ESC) a dále aktivní kontrolou tlaku TPMS, respektive pasivní přes ABS.
Důležité parametry při výběru pneumatik
Na každé pneumatice je uveden kód sestávající z čísel a písmen, přičemž všechna tato čísla a písmena hrají svoji stanovenou roli. Najdete je přímo v technickém průkazu (a na pneumatice by tedy měla být shodná).
Dejme si jeden příklad tohoto kódu a postupně si ho rozklíčujme. Tak tedy:
195/60 R15 88V
Šířka běhounu
První číslo 195 výše označuje šířku běhounu, respektive hrany, která se při valivém pohybu neustále dotýká vozovky. Šířka je stanovena v milimetrech a něco málo už jsme si o ní řekli v sekci „Pneumatiky podle šířky“. Volba šířky pneumatiky je na vás a vašich požadavcích, přirozeně vejdete-li se do parametrů ohraničených výrobcem, respektive TP vašeho vozidla.
Poměr výšky k šířce
U druhého čísla (60) se občas nesprávně uvádí, že se jedná o výšku pneumatiky v milimetrech (od hrany disku po okraj běhounu). Ale není tomu tak. Chce to mírně složitější vzoreček, respektive trojčlenku. Zkrátka jde o poměr nominální výšky pneumatiky k její nominální šířce. V tomto případě tedy výška činí 60 % ze 195 mm, čili nějakých 117 mm.
Čím menší tento poměr je, tím více se pneumatika blíží tzv. nízkoprofilové. Jako nízkoprofilová je označována taková pneumatika, jejíž poměr výšky ku šířce je rovný (nebo menší než 40 %). Nízkoprofilové pneumatiky jsou díky lepší stabilitě za vyšších rychlostí a větší kontaktní ploše pneumatiky s vozovkou vhodné pro výkonnější a sportovnější vozy.
R
Písmeno R v popisu pneumatiky je víceméně formalita. Jiné typy pneumatik než radiální (čehož je R zkratkou) se u nás totiž víceméně neprodávají. Nám pro naše účely stačí vědět, že radiální konstrukce pneumatiky znamená, že vlákna kordové vložky jsou kolmá na patní lana pneumatiky. Taková pneumatika má slušné mechanické vlastnosti a je kompatibilnější s bezdušovou technologií než jiné varianty. K těm patří diagonální či tzv. bias-belted pneumatiky.
Průměr disku v palcích
Další číslo v pořadí, v našem případě 15, označuje průměr disku v palcích. Samozřejmě jde o disk, na který se pneumatiku chystáme nasadit. Jak už jsme si uvedli, je v poslední době trendem růst tohoto čísla, u nových aut se běžně můžeme setkat už s výroby se 17“ nebo 18“ disky. Naopak 15“ a 16“ disky začaly být běžné v 90. letech (na autech západní provenience o něco dříve). Naše staré škodovky a žigulíky blahé paměti si vystačily s miniaturními 13“ a 14“ disky.
Index nosnosti
U osobních aut nás toto číslo příliš nezajímá, protože běžně prodávané pneumatiky klasickým „osobákem“ prostě prakticky přetížit nemůžeme. To bychom totiž museli porušit zákon a auto přetížit, jinými slovy překročit maximální přípustnou/povolenou hmotnost uvedenou opět v technickém průkazu. Index nosnosti s číslem 88 znamená, že pneumatika unese zatížení 560 kg. Teoreticky by tak celé auto mohlo i s posádkou a nákladem vážit přes dvě tuny. Je jasné, že například u SUV a terénních vozidel bude předepsaný index nosnosti vyšší.
Rychlostní index
Poslední údaj, v našem případě písmeno V, je označením rychlostního indexu. V zásadě se jedná o určení toho, pro jakou maximální rychlost jsou konkrétní pneumatiky dimenzovány. Dnešní pneumatiky mají rychlostní index většinou výrazně vysoko nad maximální povolenou rychlostí ve většině zemí (snad jen s výjimkou německých dálnic).
U písmena V je tabulkou stanovena maximální povolená rychlost 240 km/h. Logicky bychom řekli, že čím výše je písmeno v abecedě, tím vyšší rychlostí můžete jet. Ve většině případů tomu tak i je, ale výjimkou je písmeno H, které se v tabulce s 210 km/h nachází mezi U a V (respektive podobně nesednoucím VR).
Funkce pneumatiky
K funkcím pneumatiky patří přesné vedení směru vozidla i při nerovnostech na vozovce. Zároveň, jak jsme si už uvedli, tyto nerovnosti tlumí. Pneumatika dále nese zátěž (viz hmotnostní index) a to nejen ve chvíli, kdy je auto v klidu. Naopak při zrychlování a zpomalování jsou síly působící na pneumatiky ještě vyšší. Při valivém pohybu pneumatiky samozřejmě závisí i na jejím valivém odporu, který bude více či méně ovlivňovat zrychlení i spotřebu. No a nakonec pneumatiky přenášejí užitný výkon motoru a brzdnou sílu.
Pneumatiky: Příslušenství
Jako příslušenství si k novým pneumatikám můžete rovnou zakoupit tlakoměr, respektive i malý kompresor pro domácí dohuštění pneumatik. Stacionární kompresory jsou však běžně dostupné i na většině čerpacích stanic. Dále budete potřebovat hloubkoměr pro pravidelné měření vzorku pneu (viz níže) a hodit se vám budou i speciální čisticí a impregnačních prostředky, o kterých taktéž budeme ještě hovořit.
Údržba pneumatik
V této kapitole se zaměříme na to, jaké kroky údržby bychom jako majitelé měli provádět, ať už z hlediska bezpečnosti, estetiky nebo životnosti pneumatiky.
Měření hloubky dezénu
U pneumatik pravidelně kontrolujte hloubku dezénu. Využijte k tomu speciální hloubkoměr, který je vybaven buď mechanickou stupnicí nebo digitálním displejem, na kterou hloubku zobrazí v milimetrech s přesností i na dvě desetinná místa. Místo hloubkoměru však bohatě postačí i univerzálnější posuvné měřidlo, lidově šuplera.
Minimální hloubka dezénu však na mnohých pneumatikách bývá stanovena přímo výrobcem. Na pneumatice bývají vyznačeny indikátory opotřebení, případně čísla, která se postupem času smazávají. A než zmizí úplně, je třeba se poohlédnout po nových „gumách“.
Někteří lidé používají k měření hloubky dezénu osvědčené triky. A hloubku dezénu měří mincemi. Zatímco padesátikorunová mince má vnější okraj 5 mm široký, u dvoueurové mince jsou to 4 mm. Pro kontrolu dostatečné hloubky vzorku letních pneu zase podle chytrých rad slouží česká pětikoruna. Takové řešení je ale spíše improvizací a lepší je jít na to „oficiálněji“.
Kontrola dezénu by měla probíhat minimálně jednou za měsíc. A hloubku kontrolujte raději na více místech okolo celé pneumatiky. Tímto způsobem zjistíte i to, jak je na tom sbíhavost a geometrie vozidla. Jestliže vaše auto není vyvážené, potom se pneumatiky budou sjíždět nepravidelně a budete je muset měnit častěji.
Kontrola tlaku v pneumatikách
Každá pneumatika má v závislosti na rozměrech a také na konkrétním vozidle stanoven rozsah tlaku, na který musí být pro své optimální fungování nahuštěna. Ale to, zda je tlak v pneumatice správný, poznáte i opticky. Stačí se na pneumatiku podívat tak, že k autu nestojíte zboku, ale zepředu nebo zezadu. Pokud je střed šířky pneumatiky níže než okraje, je pneumatika podhuštěná. Opačně je přehuštěná a pokud je víceméně střed víceméně v rovině s okraji, měl by být tlak v pneumatice správný.
Výrazné rozdíly v potřebném tlaku vznikají pouhým (ne)zatížením vozidla. A svou roli hraje i okolní teplota, takže jinak budete foukat kola v zimě a jinak v létě. Každé konkrétní vozidlo má výrobcem určenou tabulku huštění, podle které byste se jako majitel měli ve svém vlastním zájmu řídit. Některá auta ji mají nalepenou pod víčkem nádrže, některá na hraně dveří nebo jejich rámu. Ostatní se dá najít na internetu nebo v oficiálním manuálu pro dané auto.
Nálepka či manuál ale obsahují jen parametry pro rozměry pneumatik, které schválil sám výrobce. Máte-li v technickém průkazu dodatečně schválené jiné rozměry, a reálně je používáte, potom si raději nechte poradit třeba ve vašem pneuservisu. Budete-li pneumatiky hustit správně, vaše auto se vám odvděčí lepší přilnavostí a stabilitou na cestách a v konečném důsledku i vyšší bezpečností. A pneumatiky zase delší životností.
Tlak změříte buďto tlakoměrem dostupným na čerpacích stanicích nebo takovým, který si koupíte domů. Pneumatiky případně dofoukáte kompresorem v kombinaci s ať už digitálním nebo analogovým tlakoměrem.
Čištění pneumatik
Na pneumatikách – stejně jako na ostatních částech vozidla – ulpívají v průběhu jízdy nečistoty, které zapříčiňují nejen jejich nepěkný vzhled, ale v konečném důsledku můžou vést i k omezení jejich životnosti. O pneumatiky je tak třeba se starat. Úplně základní péči jim dáme tím, že auto čas od času umyjeme na myčce vysokotlakým čističem (wapkou). A nebudeme se spoléhat na to, že „to oprší“.
Kontrolujte také stav vzorku. A to nejen hloubku. V dezénu totiž můžou ulpívat kamínky a další větší kusy nečistot, které by v případě delší expozice mohly teoreticky vést i k poškození pláště pneumatiky. Tyto nečistoty postupně odstraňujte třeba šroubovákem (ale dávejte pozor, abyste si přitom plášť pneu nepoškodili sami).
Na čerpacích stanicích se můžete setkat se speciálními čističi (například na bázi silikonového oleje), které pneumatice dodají opět její původní černý vzhled, ovšem jen naoko. Lepší je začít „zgruntu“ a nejdříve pneumatiku vydrhnout kartáčem s využitím buď nějakého univerzálního čističe nebo vody s (auto)šamponem. Poté špinavou vodu smyjeme čistou a počkáme, až pneumatika oschne. Teprve poté povrch pneumatiky ošetříme impregnačním přípravkem dle vlastního výběru a uvážení. Budete překvapeni, že i starší pneumatiky po takovém jednoduchém postupu budou opět vypadat jako nové.
Skladování pneumatik
V neposlední řadě ještě pár slov ke skladování pneumatik, které by v sezóně, kdy je nepoužíváte, měly být uloženy na chladném a suchém místě. V kombinaci s disky je uložte na sebe naležato (při normálním tlaku), samostatné pneumatiky je pak lepší skladovat ve stojanech nastojato a čas od času přetáčet, aby nebyl celé měsíce v kuse vyvíjen tlak pouze na jedno či dvě místa na běhounu. Využít můžete i obaly na pneumatiky. A pokud se vám nechce pneumatiky skladovat doma, případně na ně nemáte místo, klidně je za jistý poplatek můžete svěřit do péče některých pneuservisů, kteří tuto službu nabízejí jako bonusovou.
Cena pneumatiky
Už jsme naznačili, že pneumatiky je možné rozdělit do tří cenových kategorií, které se navzájem liší především způsoby využití a kvalitou. Konkrétní rozptyl cen však nelze stanovit pro všechny rozměry pneumatik všeobecně. Proto je lepší vždy porovnat ceny v daném rozměru.
Ekonomické pneumatiky
Ekonomická neboli budget řada pneumatik není vůbec špatná pro situace, kdy se autem v dané sezóně příliš jezdit nechystáte. Je cenově dostupnou alternativou, která nezklame, ale ani příliš nepotěší. Ekonomické varianty je vhodnější volit spíše v případě zimních pneumatik, protože v zimě mnoho řidičů všeobecně vyráží na cesty méně než od jara do podzimu.
K ekonomickým pneumatikám se řadí i tzv. protektorové pneumatiky neboli protektory. V tomto případě jde o recyklované pneumatiky, které jsou vyrobeny z nepoškozených koster už používaných pneumatik. Výhodou je kromě poměrně výrazného ušetření i pro mnohé zásadní fakt, že se jedná o udržitelný a energeticky méně náročný způsob výroby „nové“ pneumatiky.
Komfortní pneumatiky
U komfortních pneumatik je přirozené, že výrobce o něco více investoval do vývoje, materiálů, sofistikovanosti vzorku a dalších věcí, a tyto vstupní náklady se samozřejmě promítají na ceně. Vyšší cena se však vrátí na lepší přilnavosti, celkově lepším chování vozidla nejen v zatáčkách a tím i na bezpečnosti. Optimalizovaný vzorek by měl vést i k mírně nižší spotřebě. A celkově se komfortní pneumatiky při srovnatelném způsobu použití pomaleji opotřebovávají, takže při běžném ročním nájezdu se už vyplatí více než ty ekonomické.
UHP
Ultra-High Performance neboli vysokovýkonnostní (vysokozátěžové) pneumatiky znamenají vyšší výdrž ve vyšších rychlostech. Královská třída pneumatik ale rozhodně není zadarmo a za kvalitu si připlatíte. Vaše auto se vám ale odmění ještě vyšší přilnavostí, stabilitou a ovladatelností, a to i při maximálních rychlostech. Tyto pneumatiky se dnes dávají nejen na vozidla, která mají výrazné zrychlení a dosahují vysokých rychlostí, ale i na modely střední třídy, ať už se jedná o sedany, kombíky nebo SUV.
Pneumatiky: Pneumatiky a pár slov na závěr
V tomto článku jste se dozvěděli o tom, jak si vybrat novou pneumatiku ať už jde o zimní, letní nebo celoroční. Pověděli jsme si o důležitých parametrech, které je dobré znát pro výběr tohoto druhu zboží. Doufáme, že jsme vám s tímto úkolem výběru nových pneumatik pomohli.
Nyní už vám k nákupu stačí pouze pár kroků. Stačí si pouze váš vysněný produkt v podobě nové pneumatiky zakoupit v některém z online obchodů a naplnit v něm virtuální nákupní košík.
Z tabulky s porovnáním výše se proklikněte na srovnávací portál Heureka, kde si můžete porovnat pneumatiky a jejich ceny včetně recenze a uživatelských zkušeností s konkrétním modelem pneumatiky. Dozvíte se tam také, která pneumatika je kde skladem a za jakou se prodává cenu v různých obchodech.